• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

THE IMAGE OF THE FALLEN WOMAN IN F. M. DOSTOYEVSKY’S EARLY CREATIVITY

Abstract

In the article the image of the fallen woman in F. M. Dostoyevsky’s early creativity is considered; the genesis and evolution of this image are studied, its typology is drawn up. The author traces several traditions in the tideway of which the specified image is formed: 1) sentimental; 2) folklore; 3) vaudeville-feuilleton. The amplitude of the writer’s representation of the fallen woman is extremely broad, this image can be both tragic and comic depending on the dominant tradition in this case.

References

  1. Анненский И. Ф. Изнанка поэзии. Символы красоты у русских писателей [Электронный ресурс] // Анненский И. Ф. Избранные произведения. Л.: Художественная литература, 1988. URL: http://az.lib.ru/a/annenskij_i_f/text_0340.shtml (дата обращения: 01.10.2015).
  2. Баршт К. А. «Бедные люди» Ф. М. Достоевского в литературном и историко-культурном контексте // Достоевский: материалы и исследования. СПб., 2010. Т. 19. С. 259-281.
  3. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений. СПб., 1883. Т. 1. Биография, письма и заметки из записной книжки. С портретом Ф. М. Достоевского и приложениями. 332 c.
  4. Виноградов В. В. Школа сентиментального натурализма: роман Достоевского «Бедные люди» на фоне литературной эволюции 40-х годов // Виноградов В. В. Поэтика русской литературы. М.: Наука, 1976. С. 141-187.
  5. Гроссман Л. П. Достоевский. М.: Молодая гвардия, 1962. 544 с.
  6. Двойнишникова Т. Ф. Восприятие образа Вареньки Доброселовой («Бедные люди» Ф. М. Достоевского) в отечественном и англоязычном литературоведении [Электронный ресурс]. URL: https://sites.google.com/site/metodsovet09/konferencia-pps-20-01-10/sekcia-2/dvojnisnikova-t-f (дата обращения: 26.09.2015).
  7. Дилакторская О. Г. Петербургская повесть Достоевского. СПб.: Дмитрий Буланин, 1999. 348 с.
  8. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30-ти т. Л.: Наука, 1972-1990. Т. 1. 520 с.
  9. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30-ти т. Л.: Наука, 1972-1990. Т. 2. 525 с.
  10. Климова М. Н. Миф о колдуне и очарованной красавице в русской литературе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2007. № 8. С. 60-66.
  11. Кравчук И. А. «Неточка Незванова» и «Маленький герой» Ф. М. Достоевского как две грани одного замысла [Электронный ресурс]. URL: http://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2012/1888/17954_b22b.doc (дата обращения: 26.09.15).
  12. Мельникова Н. Н. Архетип грешницы в русской литературе конца XIX - начала XX века: дисс. … к. филол. н. М., 2011. 452 с.
  13. Мельникова Н. Н. Феномен «падшей женщины» как проблема сравнительного литературоведения (к постановке вопроса) // Литературная учеба. М., 2010. № 6. С. 114-123.
  14. Нечаева В. С. Ранний Достоевский 1821-1849. М.: Наука, 1979. 287 с.
  15. Рогожникова Р. П., Карская Т. С. Словарь устаревших слов русского языка (по произведениям русских писателей XVIII-XX вв.). М.: Дрофа, 2005. 828 с.
  16. Цейтлин А. Повести о бедном чиновнике Достоевского. М., 1923. 66 с.
  17. Matich O. A Typology of Fallen Women in Nineteenth-Century Russian Literature // American Contributions to the Ninth International Congress of Slavists (Kiev, 1983) / еd. by P. Debreczeny. Columbus: Slavica, 1983. Vol. 2. Literature, Poetics, History. P. 325-343.

Author information

Natal'ya Yur'evna Zimina

Pskov State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • Достоевский
  • раннее творчество
  • падшие женщины
  • грешницы
  • типология
  • литературная традиция
  • Dostoyevsky
  • early creativity
  • fallen women
  • sinners
  • typology
  • literary tradition

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)