POSITIVE EVALUATIVE DIDACTIC GENRES AS A COMMUNICATIVE UNIT OF A PEDAGOGICAL DISCOURSE
Abstract
The article attracts attention to the issue of the influence of a communicative interaction between a student and a teacher on the productivity of an educational process and the students’ motivation. In the article we want to show a quantitative-qualitative interaction between ‘the tools of praise”, used by the teacher, and that perlocutionary effect, which they have on a student, which in its turn finds its reflection in a student’s willingness/unwillingness to learn the subject further on, make effort, study hard.
References
- Антонова Н. А. Педагогический дискурс: речевое поведение учителя на уроке: дисс. … к. филол. н. Саратов, 2007. 158 с.
- Горяинова Н. Н. Стратегии и тактики речевого поведения с применением высказываний похвалы и одобрения: дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2010. 194 с.
- Олешков М. Ю. Психолого-педагогические основы моделирования процесса дидактической коммуникации // Модернизация российского образования. Проблемы и перспективы дополнительного профессионального образования: сб. ст. Новосибирск: ГЦРО, 2005. Т. XVI. С. 196-201.
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 30, 2015.
Keywords
- дискурс
- дидопозитивы
- оценочный жанр
- похвала
- одобрение
- ободрение
- благодарность
- поощрение
- перлокутивный эффект
- discourse
- didactic positives
- evaluative genre
- praise
- approval
- encouragement
- gratitude
- stimulation
- perlocutionary effect
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC