• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

POSITIVE EVALUATIVE DIDACTIC GENRES AS A COMMUNICATIVE UNIT OF A PEDAGOGICAL DISCOURSE

Abstract

The article attracts attention to the issue of the influence of a communicative interaction between a student and a teacher on the productivity of an educational process and the students’ motivation. In the article we want to show a quantitative-qualitative interaction between ‘the tools of praise”, used by the teacher, and that perlocutionary effect, which they have on a student, which in its turn finds its reflection in a student’s willingness/unwillingness to learn the subject further on, make effort, study hard.

References

  1. Антонова Н. А. Педагогический дискурс: речевое поведение учителя на уроке: дисс. … к. филол. н. Саратов, 2007. 158 с.
  2. Горяинова Н. Н. Стратегии и тактики речевого поведения с применением высказываний похвалы и одобрения: дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2010. 194 с.
  3. Олешков М. Ю. Психолого-педагогические основы моделирования процесса дидактической коммуникации // Модернизация российского образования. Проблемы и перспективы дополнительного профессионального образования: сб. ст. Новосибирск: ГЦРО, 2005. Т. XVI. С. 196-201.

Author information

Mariya Sergeevna Bachurka

German-Kazakh University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • дискурс
  • дидопозитивы
  • оценочный жанр
  • похвала
  • одобрение
  • ободрение
  • благодарность
  • поощрение
  • перлокутивный эффект
  • discourse
  • didactic positives
  • evaluative genre
  • praise
  • approval
  • encouragement
  • gratitude
  • stimulation
  • perlocutionary effect

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)