• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

THE PECULIARITIES OF EMOTIVE AND CONCEPTUAL APPROACH TO THE COGNITIVE ACTIVITY OF A PRESCHOOLER IN THE PROCESS OF EARLY GERMAN LANGUAGE LEARNING

Abstract

The article considers the specificity of implementation of an emotive and conceptual approach to the cognitive activity of preschoolers in the process of formation of communicative skills at the lessons of a foreign language. The experience of introducing the European developing programme “The German Language with the Rabbit Hans in the Kindergarten and Preschool” in preschool educational institutions of Krasnodar is described.

References

  1. Апресян Ю. Д. Избранные труды. М.: Языки русской культуры, 1995. Т. I. Лексическая семантика (синонимические средства языка). 472 с.
  2. Баранов А. Г. Функционально-прагматическая концепция текста. Ростов-на-Дону, 1993. 182 с.
  3. Барт Р. Мифология / пер., вступ. ст. и коммент. С. Н. Зенкина. М.: Изд-во Сабашниковых, 1996. 312 с.
  4. Богин Г. И. Рефлексия и понимание в коммуникативной подсистеме «человек художественный текст» // Текст в коммуникации: сб. науч. тр. М., 1991. С. 22-40.
  5. Болотов В. И. Эмоциональность текста в аспектах языковой и неязыковой вариативности. Ташкент, 1981. 116 с.
  6. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М.: Русские словари, 1996. 416 с.
  7. Когнитивная деятельность [Электронный ресурс] // Краткий словарь когнитивных терминов / сост. Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац и др. URL: http://www.psyoffice.ru/6-849-kognitivnaja-dejatelnost.htm (дата обращения: 11.08.2015).
  8. Корнякова Л. Ю. Текстообразующие возможности социолектизмов // Язык в современных общественных структурах. Социальные варианты языка - V: мат-лы междунар. науч. конф. Нижний Новгород: Изд-во НГЛУ им. Н. А. Добролюбова, 2007. С. 355-357.
  9. Мякишева Н. М. Особенности познавательной деятельности младших школьников, или Как современному школьнику сохранить познавательную потребность // Начальная школа плюс до и после. М.: Баллас, 2014. № 2. С. 18-24.
  10. Степанов Ю. С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М.: Языки русской культуры, 1997. 824 с.

Author information

Ol'ga Petrovna Karebina

Southern Federal University (Branch) in Gelendzhik

Mariya Sergeevna Radchenko

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • эмотивно-концептуальный подход
  • когнитивная деятельность
  • раннее обучение иностранному языку
  • немецкий язык
  • эмотивный концепт
  • рефлексия
  • эйдетическая память
  • emotive and conceptual approach
  • cognitive activity
  • early foreign language learning
  • the German language
  • emotive concept
  • reflection
  • eidetic memory

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)