• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

FASCINATION CONTENT AS A CONSTITUTIVE FEATURE OF THE CREOLIZED TEXT IN THE MASS INTERNET COMMUNICATION

Abstract

The article deals with the fascination as a communicative phenomenon and the fascination content as an obligatory characteristic of the creolized texts functioning in the mass Internet communication. The results of the analysis of the main fascination devices used in the creolized texts on the subject of tourism are given. The importance of verbal and nonverbal components of the creolized texts having the fascination impact on recipients is shown.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие для студентов факультетов иностр. языков вузов. М.: Academia, 2003. 128 с.
  2. Брудный А. А. Семантика языка и психология человека: о соотношении языка, сознания и действительности. Фрунзе: Илим, 1972. 232 с.
  3. Войскунский А. Е. Я говорю, мы говорим: очерки о человеческом общении. Изд-е 2-е. М.: Знание, 1990. 238 с.
  4. Ворошилова М. Б. Политический креолизованный текст: ключи к прочтению: монография. Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2013. 194 с.
  5. Иванова С. В., Николаева А. В. Роль «пустых» слов в тексте рекламы (на материале англоязычных рекламных текстов) // Политическая лингвистика. Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2011. № 4 (38). C. 202-209.
  6. Карасик В. И. Лингвосемиотическое моделирование ценностей [Электронный ресурс]. URL: http://www.philology.ru/ linguistics1/karasik-12.htm (дата обращения: 23.09.2015).
  7. Карасик В. И. Языковые ключи. М.: Гнозис, 2009. 406 с.
  8. Кнорозов Ю. В. К вопросу о классификации сигнализации [Электронный ресурс]. URL: http://www.fascinology.ru/ Knorozov.htm (дата обращения: 23.09.2015).
  9. Омельченко Е. В. Фасцинативная составляющая в непрямой коммуникации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 1 (19). C. 136-139.
  10. Сафаргалина А. Ш. Фасцинация как нарушение нормы в «качественной» прессе: автореф. дисс.. к. филол. н. Уфа, 2008. 25 с.
  11. Соковнин В. М. Фасцинология: пролегомены к науке о чарующей, доминантной и устрашающей коммуникации животных и человека. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2005. 400 с.
  12. Шрейдер Ю. А., Мусхелишвили Н. Л. Информация и фасцинация в прямой и непрямой коммуникации // Фасцинация. Коммуникация. Общение: сб. / под ред. В. Соковнина. Екатеринбург, 2010. С. 53-64.

Author information

Mariya Vasil'evna Povarnitsyna

Volgograd State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • креолизованный текст
  • фасцинация
  • фасцинативность
  • фасцинативный прием
  • массовая интернет-коммуникация
  • воздействие
  • вербальный и невербальный компоненты
  • creolized text
  • fascination
  • fascination content
  • fascination device
  • the mass Internet communication
  • impact
  • verbal and nonverbal components

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)