• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

THE EXPERIENCE OF DEFINING THE NOTION “BUSINESS TELEVISION JOURNALISM”

Abstract

The article reveals the content of the notion “business television journalism”. The essential characteristics of the phenomenon and relevant terms are analyzed in the work, the functional, thematic, genre peculiarity of this sphere of media is examined, and audience aspects are taken into account. The paper reflects the process of work with the sources in which the researchers have described the character of phenomena, underlying the notion “business television journalism”, - “journalism”, “business journalism”, “television”, and the author’s definition of the notion under examination is suggested.

References

  1. Бережная М. А. Проблематика социальной сферы в телевизионной журналистике: актуализация позитивного дискурса: автореф. дисс. … д. филол. н. СПб., 2009. 44 c.
  2. Борецкий Р. А. В Бермудском треугольнике ТВ. М.: ИКАР; Факультет журналистики МГУ, 1998. 204 с.
  3. Вартанова Е. Л. Медиаэкономика зарубежных стран [Электронный ресурс]. М.: Аспект Пресс, 2003. URL: http://evartist. narod.ru/text11/42.htm (дата обращения: 12.12.2013).
  4. Виноградова К. Е. Социальная ответственность деловых СМИ: опыт взаимодействия с властью и бизнесом в условиях экономического кризиса: автореф. дисс. … к. полит. н. СПб., 2010. 23 c.
  5. Вырковский А. В. Сравнительный анализ моделей деловых журналов США и России (на примере журналов «Форчун», «Форбс», «Бизнес уик», «Эксперт», «Деньги», «Смарт Мани»): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2007. 25 c.
  6. Гавра Д. П. Общественное мнение в системе социального управления: дисс. … к. филол. н. СПб., 1995. 153 с.
  7. Гавра Д. П. «Теоретическая концепция структуры деловой журналистики»: отчет по проекту «Деловая журналистика и бизнес-коммуникация» Национального проекта «Образование» / рук. проф. Д. П. Гавра. Рукопись автора. СПб.: СПбГУ, 2008. 50 c.
  8. Еременко А. В. Деловая пресса в России: история, типология, моделирование изданий: автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2006. 28 c.
  9. Ермолаева О. Я., Лобашов Р. А., Малькова Л. Ю., Маркин В. В., Тихонова О. В., Уразова С. Л., Шариков А. В. Социокультурная роль российского ТВ в национальном информационном пространстве: учеб. Пособие. М.: ИП Головко Сергей Бориэльевич, 2014. 280 с.
  10. Иваницкий В. Л. Трансформация журналистики России в условиях становления отрасли СМИ: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2011. 42 c.
  11. Корконосенко С. Г. Основы журналистики: учебник. М.: Аспект Пресс, 2004. 286 с.
  12. Мельник Г. С., Виноградова С. М. Деловое телевидение: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2010. 304 с.
  13. Мордовская Е. И. Деловое издание в системе периодической печати: Типообразующие факторы, характер становления и развития: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1998. 27 c.
  14. Муратов С. А. Телевизионное общение в кадре и за кадром: учеб. пособие. М.: Аспект Пресс, 2003. 201 c.
  15. Мурзин Д. А. Корпоративная пресса: современные типологические концепции: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2007. 18 с.
  16. Прохоров Е. П. Введение в теорию журналистики: учебник для студентов вузов. 8-е изд., испр. М.: Аспект Пресс, 2012. 351 с.
  17. Саппак В. С. Телевидение и мы: четыре беседы. М.: Аспект Пресс, 2007. 168 с.
  18. Сергачев В. Я. Деловая пресса региона: состояние и перспективы развития: дисс. … к. филол. н. СпбГУ, 2000. 148 с.
  19. Цвик В. Л. Телевизионная журналистика: история, теория, практика: учеб. пособие. М.: Аспект Пресс, 2004. 382 с.
  20. Юровский А. Я. Специфика телевидения. М.: Красная звезда, 1960. 32 с.
  21. Arrese A. Economic and Financial Press. Pamplona: School of communication, University of Navarre, 2001. 87 p.
  22. Kynaston D. The Financial Times: a Centenary History. L.: Viking, 1988. 560 p.
  23. Roush C. Profits and Losses: Business Journalism and its Role in Society. Chapel Hill: University of North Carolina, Oak Park, 2006. 252 p.

Author information

Ekaterina Andreevna Polishchuk

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • деловая телевизионная журналистика
  • деловая журналистика
  • телевидение
  • жанрово-тематические и функциональные характеристики журналистского контента
  • понятийный аппарат
  • business television journalism
  • business journalism
  • television
  • genre-thematic and functional characteristics of journalistic content
  • notional apparatus

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)