• Original research article
  • January 1, 2016
  • Open access

THE GENRE PECULIARITIES OF AN INTERACTIVE NOVEL OF THE SECOND HALF OF THE XX CENTURY

Abstract

The formation and the peculiarities of the genre of an interactive novel are considered in this article. The periods of its development, basic components of its form and content of typological models of the genre are marked out. The conclusions on changing the genre of an interactive novel while transition from one genre form to another are made. The possible ways of its development in the XXI century are suggested.

References

  1. Бирюкова Т. А. Влияние новых технологий на художественный гипертекст (на примере романов House of Leaves (2000) Марка З. Данилевски и Tree of Codes (2010) Джонатана С. Фоера) [Электронный ресурс]. URL: http://www.mediascope.ru/node/1646#24 (дата обращения: 23.10.2015).
  2. Бодрийяр Ж. Прозрачность зла. М.: Добросвет, 2000. 258 с.
  3. Визель М. Поздние романы ИталоКальвино как образцы гипертекста [Электронный ресурс]. URL: http://www.netslova.ru/viesel/viesel.htm (дата обращения: 23.10.2015).
  4. Генис А. Гипертекст - машина реальности // Иностранная литература. 1994. № 5. С. 248-249.
  5. Дедова О. В. Теория гипертекста и гипертекстовые практики в Рунете. М.: МАКС Пресс, 2008. 284 с.
  6. Кальвино И. Если однажды зимней ночью путник. М.: Астрель, 2010. 315 с.
  7. Касимова Г. Р. Мотив путешествия в романе Петера Корнеля «Пути к раю. Комментарии к потерянной рукописи» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 1 (43). Ч. 2. С. 98-101.
  8. Касимова Г. Р. Поэтика интертекстуальности в интерактивном романе Майкла Джойса «Полдень» // Вестник ВятГГУ. 2015. № 6. С. 80-84.
  9. Корнель П. Пути к раю. Комментарии к потерянной рукописи. СПб.: Азбука, 1999. 170 с.
  10. Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000. 347 с.
  11. Месянжинова А. Игровые модели культуры в художественном пространстве постмодернизма: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2010. 24 c.
  12. Михайлович Я. Павич и гипербеллетристика // Павич М. Ящик для письменных принадлежностей. СПб.: Азубка-классика, 2006. С. 202-216.
  13. Михеев А. Вокруг, около и вместо // Иностранная литература. 1999. № 5. С. 156-158.
  14. Павич М. Хазарский словарь. Роман-лексикон в 100 000 слов. Мужская версия. СПб.: Амфора, 2010. 447 с.
  15. Рязанцева Т. И. Гипертекст и электронная коммуникация. М.: Издательство ЛКИ, 2010. 256 с.
  16. Степанян К. Постмодернизм - боль и забота наша [Электронный ресурс]. URL: http://magazines.russ.ru/voplit/1998/5/step.html (дата обращения: 23.10.2015).
  17. Bell A. The Possible Worlds of Hypertext Fiction. Basingstoke - N. Y.: Palgrave Macmillan, 2010. 224 p.
  18. Hayles N. K. Electronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 2008. 226 p.
  19. Introduction [Электронный ресурс] // The Electronic Labyrinth. URL: http://www2.iath.virginia.edu/elab/ (дата обращения: 23.10.2015).

Author information

Gul'nara Rashidovna Kasimova

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2016.

Keywords

  • интерактивный роман
  • протогипертекст
  • гипертекст
  • гипертекстуальность
  • роман-комментарий
  • interactive novel
  • protohypertext
  • hypertext
  • hypertextuality
  • novel-commentary

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)