• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

THE ROLE OF PSYCHOLOGICAL MECHANISMS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE LISTENING COMPREHENSION

Abstract

The article shows the role of psychological mechanisms in teaching foreign language listening comprehension. The authors analyze auditory mechanisms from the viewpoint of their interaction. The paper concludes on the importance of interrelated functioning and formation of such mechanisms as comprehension, probabilistic forecasting and memory for more successful implementation of foreign language listening.

References

  1. Ариян М. А., Оберемко О. Г., Шамов А. Н. Методика преподавания иностранных языков: общий курс / НГЛУ им. Н. А. Добролюбова. Изд-е 2-е, перераб. и доп. Н. Новгород, 2004. 190 с.
  2. Жинкин Н. И. Механизмы речи. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1958. 370 с.
  3. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М.: Изд-во МПСИ; Воронеж: Модэк, 2001. 432 с.
  4. Соколов А. Н. Внутренняя речь при изучении иностранных языков // Вопросы психологии. 1965. № 5. С. 43-55.
  5. Фрумкина Р. М. Вероятность элементов текста и речевое поведение. М.: Наука, 1971. 170 с.

Author information

Dmitrii Leonidovich Morozov

N. I. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod - National Research University (Branch) in Arzamas

Nataliya Aleksandrovna Krupnova

N. I. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod - National Research University (Branch) in Arzamas

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • психологические механизмы
  • осмысление
  • память
  • вероятностное прогнозирование
  • аудирование
  • стратегии обучения
  • система упражнений
  • psychological mechanisms
  • comprehension
  • memory
  • probabilistic forecasting
  • listening comprehension
  • strategies of teaching
  • system of exercises

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)