• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

MOTIVATIONS IN FORMATION OF PROFESSIONAL-COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A STUDENT OF A NON-LINGUISTIC INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

Abstract

The article examines the factors having a positive influence on the formation of the professional-communicative competence of students of a non-linguistic institution of higher education in the process of a foreign language studying. The motivation of the formation of the mentioned competence is characterized. The results of its study conducted by the author at Financial University under the Government of the Russian Federation are given.

References

  1. Калугина О. А. Мотивация изучения иностранного языка // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2015. № 8. С. 45-49.
  2. Калугина О. А. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности посредством компетентностно-ориентированных заданий (из опыта преподавания в неязыковом вузе) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 10 (52): в 2-х ч. Ч. 2. С. 103-106.
  3. Миронова В. Е., Гейвус А. С. Повышение мотивации к обучению профессиональному иностранному языку в неязыковом вузе // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2014. № 3 (15). С. 106-110.
  4. Молодых-Нагаева Е. Г., Чувильская Е. А. Иностранный язык в неязыковом вузе: как мотивировать студента? // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5. С. 80.
  5. Поляков О. Г. Когнитивные и аффективные факторы успешного обучения иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 7 (18): в 2-х ч. Ч. 1. С. 162-164.
  6. Поляков О. Г. Принципы профильно-ориентированного обучения английскому языку и факторы, способствующие их реализации // Alma mater (Вестник высшей школы). 2004. № 3. С. 23-26.
  7. Соколова Е. В. Фактор мотивации для успешной учебы сильнее, чем фактор интеллекта // Вестник торгово-технологического института. 2011. № 1 (4). С. 285-288.
  8. Яриз О. В., Калугина О. А., Васьбиева Д. Г. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности магистрантов в системе высшего экономического образования // Фундаментальные и прикладные исследования кооперативного сектора экономики. 2014. № 4. С. 115-120.
  9. Clement R., Dörnyei Z., Noels K. Motivation, Self-Confidence, and Group Cohesion in the Foreign Language Classroom // Language Learning. 1994. Vol. 44/3. P. 417-448.
  10. Dörnyei Z. Motivation in Second and Foreign Language Learning // Language Teaching. 1998. Vol. 31. P. 117-135.

Author information

Ol'ga Anatol'evna Kalugina

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • факторы мотивации
  • иностранный язык в неязыковом вузе
  • профессионально-коммуникативная компетентность
  • внутренние и внешние мотивы
  • лингвистическая уверенность в себе
  • концепт «возможные Я»
  • factors of motivation
  • foreign language in non-linguistic institution of higher education
  • professional-communicative competence
  • internal and external motives
  • linguistic confidence in oneself
  • concept “possible selves”

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)