• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

CINEMATIC CODE IN THE NOVEL BY IAN MCEWAN “ENDURING LOVE”

Abstract

This article discusses the use of cinematic techniques in contemporary literature by the example of I. McEwan’s novel “Enduring Love”. The author studies in detail the implementation of the technique of montage at the microlevel (the linguistic semantics of sentences) and at the macrolevel (composition) of the literary text. According to the author, I. McEwan refers to the montage narrative technique in certain episodes of the plot. The conducted analysis is completed with the conclusion about the function of the montage poetics of the text as an element of its cinematic nature.

References

  1. Бакирова Е. В. Протагонист как наблюдатель: структурирующая роль взгляда в романе Ф. Кафки «Замок» // Вестник Нижегородского ун-та им. Н. И. Лобачевского. 2010. № 6. С. 368-372.
  2. Блинова М. П. Мортальный сюжет в нравственно-философском пространстве малой постмодернистской прозы (русский и зарубежный опыт): дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2004. 236 с.
  3. Борев Ю. Б. Эстетика: учебник. М.: Высш. шк., 2002. 511 с.
  4. Иванов Вяч. Вс. Избранные труды по семиотике и истории культуры. М.: Языки русской культуры, 1998. Т. 1. Знаковые системы. Кино. Поэтика. 912 с.
  5. Макьюэн И. Невыносимая любовь. М.: Эксмо, 2011. 336 с.
  6. Мартьянова И. А. Киновек русского текста. Парадокс литературной кинематографичности. СПб.: САГА, 2002. 240 с.
  7. Можаева Т. Г. Языковые средства реализации кинематографичности в художественном тексте: (на материале произведений Г. Грина, Э. Хемингуэя, М. Этвуд) : дисс. … к. филол. н. / Барнаул. гос. пед. ун-т; науч. рук. Л. А. Козлова. Барнаул, 2006. 167 с.
  8. Раппопорт А. Г. К пониманию поэтического и культурно-исторического смысла монтажа // Монтаж. Литература, искусство, театр, кино / отв. ред. Б. В. Раушенбах. М.: 1988. С. 14-22.
  9. Руднев В. П. Словарь культуры XX века. М.: Аграф, 1997. 384 с.
  10. Фомина М. А. Лингвистические средства реализации монтажа в художественном произведении // Вестник Челябинского государственного университета. 2010. № 32 (213). С. 153-156.
  11. Шуть В. Я. Кинематографический прием саспенса в эссеистике Юрия Андруховича // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 3. Ч. 2. С. 11-13.
  12. Хализев В. Е. Теория литературы. М.: Академия, 2009. 432 с.
  13. Эйзенштейн С. М. Избранные статьи. М.: Искусство, 1956. 456 с.
  14. McEwan I. Enduring love. L., 1997. 247 p.

Author information

Alena Vladimirovna Koshikova

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • кинематографичность
  • монтажная композиция
  • кинематографический код
  • ассоциативный монтаж
  • клиповый монтаж
  • стоп-кадр
  • эффект кинематографического сгущения времени
  • параллельный монтаж
  • прием саспенса
  • cinematic nature
  • montage composition
  • cinematic code
  • associative montage
  • rapid cuts
  • freeze frame
  • effect of cinematic thickening of time
  • parallel editing
  • technique of suspense

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)