• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

RUSSIAN MEDIA HOLDINGS: FORMATION AND FUNCTIONING PECULIARITIES

Abstract

The article examines the main stages of the formation of media market in Russia. The general characteristic of the most successful Russian media holdings is given. The author sets the goal to examine the specificity of the domestic economic model of the media concentration; to analyze integration processes of globalization, which, undoubtedly, have influenced radically the formation of contemporary Russian information environment.

References

  1. «Газпром-Медиа» закрыла сделку по покупке «Профмедиа» [Электронный ресурс]. URL: http://www.vedomosti.ru/ business/articles/2014/02/21/gazprom-media-zakryla-sdelku-po-pokupke-profmedia (дата обращения: 31.03.2016).
  2. Гуревич С. М. От издательского дома - к медиахолдингу [Электронный ресурс] // Медиаскоп. 2006. № 1. URL: http://www.mediascope.ru/node/184 (дата обращения: 24.03.2016).
  3. Карпыков Т. М., Кунгурова О. Г. Медиа-холдинг как современная форма позиционирования на информационном рынке // Массовая коммуникация в современном мире: вызовы и перспективы: материалы Международной научно-практической конференции, студентов, магистрантов и аспирантов (Курск, 16 декабря 2014 г.) Курск: Юго-Зап. гос. ун-т. С. 71-74.
  4. Китаева К. Первый рейтинг медиахолдингов России и Украины. [Электронный ресурс]. URL: http://mediaguide.ru/ ?p=news&id=51ac6b26 (дата обращения: 17.04.2016).
  5. Кулев В. С. Холдинг как форма организации и управления медиабизнесом // Вопросы теории и практики журналистики. 2012. № 2. С. 165-170.
  6. Мисонжников Б. Я. Современный медиахолдинг: генезис, состояние и перспективы развития // Журналистский ежегодник. 2012. № 1. С. 30-32.
  7. Официальный сайт «Газпром-Медиа» [Электронный ресурс]. URL: http://www.gazprom-media.com/ (дата обращения: 28.02. 2016).
  8. Официальный сайт группы компаний «ПрофМедиа» [Электронный ресурс]. URL: http://www.profmedia.ru/ (дата обращения: 21.03.2016).
  9. Официальный сайт «Национальная Медиа Группа» [Электронный ресурс]. URL: http://www.nm-g.ru/ (дата обращения: 12.04.2016).
  10. Официальный сайт «РБК» [Электронный ресурс]. URL: http://www.rbc.ru/ (дата обращения: 01.04.2016).
  11. Смирнов С. С. Холдинг «Газпром-Медиа» в системе СМИ России [Электронный ресурс] // Меди@льманах. 2005. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/old/node/371 (дата обращения: 12.04.2016).

Author information

Yuliya Valer'evna Markina

Rostov State University of Economics (RSUE)

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • медиаиндустрия
  • издательский дом
  • медиахолдинг
  • процессы концентрации СМИ
  • медиасистема
  • media industry
  • publishing house
  • media holding
  • mass media concentration processes
  • media system

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)