• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

TEACHING THE RUSSIAN PHRASEOLOGY TO FOREIGN STUDENTS

Abstract

The article deals with the specificity and problems of teaching the Russian phraseology to foreign students from the perspective of the form of phraseological units, their prototypes, images, semantics, syntactic models, themes and situations, in which they can be used. Teaching phraseology familiarizes foreign students with the culture of the Russian people and forms their interest not only in the Russian language, but in the culture.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов. СПб.: Златоуст, 1999. 472 с.
  2. Баско Н. В. Русские фразеологизмы - легко и интересно. М.: Флинта; Наука, 2003. 152 с.
  3. Дубровин М. И., Антонян А. Т. Русские фразеологизмы в картинках. М.: Русский язык, 1981. 368 с.
  4. Пиаже Ж. Психология интеллекта [Электронный ресурс]. 98 с. URL: http://fip.kpmo.ru/res_ru/0_publication_110_1.pdf (дата обращения: 23.05.2016).
  5. Чепкова Т. П., Мартыненко Ю. Б., Степанян Е. В. Русские фразеологизмы. Узнаём и учим. М.: Флинта; Наука, 2014. 104 с.
  6. Яранцев Р. И. Словарь-справочник по русской фразеологии. М.: Русский язык, 1985. 304 с.
  7. Яранцев Р. И., Горбачева И. И. Сборник упражнений по русской фразеологии. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1985. 94 с.

Author information

Lyudmila Sergeevna Kryuchkova

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • фразеология
  • фразеологизм
  • пословица
  • поговорка
  • коммуникативная компетенция
  • страноведческая компетенция
  • культуроведческая компетенция
  • прототип
  • образность
  • семантика
  • речевая деятельность
  • phraseology
  • phraseological unit
  • proverb
  • saying
  • communicative competence
  • cross-cultural competence
  • culturological competence
  • prototype
  • figurativeness
  • semantics
  • speech activity

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)