• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

THE INFLUENCE OF GRAMMATICAL INTERFERENCE ON RUSSIAN SPEECH FORMATION AMONG THE LEZGHIN STUDENTS WHILE STUDYING NOUN

Abstract

The article analyzes the cases of grammatical interference in the Russian speech of the Lezghin students under Dagestan-Russian bilingualism. The mentioned phenomenon is conditioned by the affiliation of the Russian and Lezghian languages to the different structural-typological systems. The study focuses on comparing the similarities and differences of the contacting languages and contributes greatly to the methodology of teaching Russian to Lezgins.

References

  1. Аликберов К. А. Лезгино-русское двуязычие в Дагестане. Махачкала: Издательство НИИ педагогики, 1999. 159 с.
  2. Виноградов В. В. Лингвистические аспекты обучения языку. М.: МГУ, 1972. 62 с.
  3. Виноградов В. В. Русский язык. Грамматическое учение о слове: учебное пособие. Изд-е 2-е. М.: Высшая школа, 1972. 601 с.
  4. Гайдаров Р. И., Гюльмагомедов А. Г., Мейланова У. А., Талибов Б. Б. Современный лезгинский язык. Махачкала: ИРЛЯ ДНЦ РАН, 2009. 482 с.
  5. Гвоздев А. Н. Современный русский литературный язык. Изд-е 4-е. М.: Просвещение, 1973. Ч. 1. Фонетика и морфология. 432 с.
  6. Загиров З. М. Сопоставительная грамматика русского и дагестанских языков. Махачкала: ДГПУ, 2002. 278 с.
  7. Шамхалов А. Ш. Методика обучения падежной и предложно-падежной системе русского языка в начальных классах лезгинской школы Республики Дагестан: дисс. … к. пед. н. Махачкала: ДГПУ, 2003. 221 с.

Author information

Umagani Nisredovna Esedova

Dagestan State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • грамматическая интерференция
  • грамматические особенности
  • интерферентные ошибки
  • русская речь
  • имя существительное
  • grammatical interference
  • grammatical peculiarities
  • interferential mistakes
  • Russian speech
  • noun

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)