• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

THE REVIEW OF CONTEMPORARY RUSSIAN AND FOREIGN PARADIGM OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION (EDUCATIONAL PARADIGMS OF RUSSIA, THE USA AND FINLAND)

Abstract

The article gives the review of principal approaches and methods of teaching foreign languages, applied in the pedagogical practice of Russia, the USA and Finland. Their contribution to the change of educational paradigm is determined and the description of their distinctive features is presented. The authors substantiate the necessity of possessing contemporary domestic and foreign methods of teaching foreign languages, taking into consideration their advantages.

References

  1. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб: БЛИЦ, Cambridge University Press, 2001. 224 с.
  2. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы [Электронный ресурс]: Постановление Правительства Российской Федерации от 15 апреля 2014 г. № 295 (ред. от 27.04.2016). Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
  3. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. URL: http://www.osu.ru/docs/fgos/vo/bak_44.03.01.pdf (дата обращения: 17.06.2016).
  4. Поляков О. Г. Цели профессионально-ориентированного обучения иностранному языку: теоретические аспекты // Иностранные языки в школе. М.: Методическая мозаика, 2007. № 5. С. 2-5.
  5. Соловова Е. Н. Методическая подготовка и переподготовка учителя иностранного языка: интегративно-рефлексивный подход: монография. М.: Глосса-Пресс, 2004. 336 с.
  6. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования: стандарты второго поколения / под ред. И. А. Сафроновой. М.: Просвещение, 2014. 63 с.
  7. Aalto E. Kohti funktionaalista S2-opetusta. Проблемы методики обучения финскому языку. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2011. 54 с.
  8. Brantmeier E. J. Pedagogy of Vulnerability: Definitions, Assumptions, and Applications. Charlotte, 2003. 282 р.
  9. Brinton D., Snow M. A., Wesche M. B. Content-based Second Language Instruction. N. Y., 1989. 240 р.
  10. Brown H. D. Teaching by Principals: An Interactive Approach to Language Pedagogy. N. J., 1994. 467 р.
  11. Hancock L. Why Are Finland's Schools Successful? [Электронный ресурс] URL: http://www.smithsonianmag.com/innovation/ why-are-finlands-schools-successful-49859555/?no-ist (дата обращения: 08.06.2016).
  12. Standards for Foreign Language Learning in the 21st Century. Lawrence, 2006. 110 р.

Author information

Marina Sergeevna Perevertkina

Herzen State Pedagogical University of Russia

Anna Sergeevna Lalym

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • образовательная парадигма
  • иноязычное образование
  • подход к обучению
  • метод обучения
  • стандарт
  • educational paradigm
  • foreign language education
  • approach to teaching
  • teaching method
  • standard

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)