• Original research article
  • September 1, 2016
  • Open access

IMPRESSIONISM OF FRENCH SHORT STORY: PIERRE GAMARRA

Abstract

The article is devoted to the study of impressionistic poetics of novelistic prose by the French writer P. Gamarra. The analysis of the short story “La conserve de soleil” allows noting that its poetics is characterized by weakened plot conditioned by the lyric element that directly expresses childish world perception and also syncretic figurativeness, in which the visual component is adjacent to auditory, tactile, olfactory and even gustatory ones.

References

  1. Гамарра П. Любовь горшечника. М.: Изд-во лит. на иностр. яз., 1961. 130 с.
  2. Гонкур Э. и Ж. Дневник: в 2-х т. М.: Худ. лит., 1964. Т. 2. 711 с.
  3. Евнина Е. М. Проблема литературного импрессионизма и различные тенденции во французской прозе конца XIX и начала XX века // Импрессионисты, их современники, их соратники. М.: Искусство, 1976. С. 251-292.
  4. Золя Э. Собрание сочинений. М.: Худ. лит., 1966. Т. 24. 570 с.
  5. Корецкая И. В. Импрессионизм в поэтике и эстетике символизма // Литературно-эстетические концепции в России конца XIX - начала XX века. М.: Наука, 1975. С. 207-251.
  6. Куделько Н. А. Тургенев и импрессионизм // Филологические науки. 2003. № 6. С. 12-19.

Author information

Zhanna Viktorovna Sokolovskaya

Yaroslav-the-Wise Novgorod State University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2016.

Keywords

  • импрессионистическая поэтика
  • французская новелла
  • Пьер Гамарра
  • синкретичная образность
  • синестетическое восприятие
  • impressionistic poetics
  • French short story
  • Pierre Gamarra
  • syncretic figurativeness
  • synesthetic perception

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)