• Original research article
  • September 1, 2016
  • Open access

EDUCATIONAL BLOG AS AN EFFECTIVE MEANS OF TEACHING WRITTEN TRANSLATION TO FUTURE LINGUISTS-TRANSLATORS

Abstract

The wide-spread occurrence of information resources in educational space conditions the relevance of using the social service “blog” to tackle a number of linguo-didactic tasks. The author aims to prove the expediency of using the educational blog as an effective means of teaching written translation to future linguists-translators.

References

  1. Ландэ Д. В. Основы интеграции информационных потоков: монография. К.: Инжиниринг, 2006. 240 с.
  2. Михеева О. И. Формирование межкультурной компетенции будущих учителей иностранных языков с использованием Веб 2.0-технологий: дисс. … к. пед. н. Чебоксары, 2010. 196 c.
  3. Сысоев П. В. Блог-технология в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 115-127.
  4. Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий: учеб.-метод. пособие. Ростов н/Д: Феникс; М.: Глосса-Пресс, 2010. 182 c.
  5. Титова С. В. Интеграция социальных сетей Интернета 2.0 в обучение иностранным языкам // Язык. Культура. Общение: сб. науч. тр. М.: Гнозис, 2008. С. 78-84.
  6. Филатова А. В. Оптимизация преподавания иностранных языков посредством блог-технологий (для студентов языковых специальностей вузов): дисс. … к. пед. н. М., 2009. 197 с.
  7. Anderson T. Distance Learning: Social Software’s Killer Ap? [Электронный ресурс]. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/ viewdoc/download?doi=10.1.1.95.630&rep=rep1&type=pdf (дата обращения: 26.06.2016).
  8. Barge J. Weblogs Resources FAQ [Электронный ресурс]. URL: http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/links/pdf/chapter1/ 1.41.pdf (дата обращения: 26.06.2016).
  9. Bloch J. Abdulah’s Blogging: a Generation 1.5 Student Enters the Blogosphere // Language Learning and Technology. 2007. Vol. 11/2. P. 25-37.
  10. Campbell A. P. Weblogs for Use with ESL Classes [Электронный ресурс] // The Internet TESL Journal. 2003. Vol. IX. № 2. URL: http://iteslj.org/Techniques/Campbell-Weblogs.html (дата обращения: 26.06.2016).
  11. Dieu B. Blogs for Language Learning // Essential Teacher. 2004. Vol. 7 (4). P. 26-30.
  12. Huffaker D. The Educated Blogger: Using Weblogs to Promote Literacy in the Classroom [Электронный ресурс] // First Monday. 2004. Vol. 9. № 6. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1156/1076 (дата обращения: 26.06.2016).
  13. Johnson A. Creating a Writing Course Utilizing Class and Student Blogs [Электронный ресурс] // The Internet TESL Journal. 2004. Vol. X. № 8. URL: http://iteslj.org/Techniques/Johnson-Blogs (дата обращения: 26.06.2016).
  14. Lowe C., Williams T. Moving to the Public: Weblogs in the Writing Classroom [Электронный ресурс]. URL: http://hdl.handle.net/11299/172819 (дата обращения: 26.06.2016).
  15. Oravec J. A. Bookmarking the World: Weblog Applications in Education // Journal of Adolescent & Adult Literacy. 2002. Vol. 45 (7). P. 616-621.
  16. Winer D. The History of Weblogs [Электронный ресурс]. URL: http://oldweblogscomblog.scripting.com/historyOfWeblogs (дата обращения: 26.06.2016).

Author information

Ekaterina Sergeevna Osipova

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2016.

Keywords

  • блог-технологии
  • технологии Веб 2.0
  • письменный перевод
  • обучение переводу
  • лингвисты-переводчики
  • blog-technologies
  • Web 2.0 technologies
  • written translation
  • teaching translation
  • linguists-translators

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)