• Original research article
  • September 1, 2016
  • Open access

LINGUISTIC ADAPTATION IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING IN THE RUSSIAN LANGUAGE (FROM EXPERIENCE OF EDUCATIONAL AND PRACTICAL MANUAL CREATION FOR FOREIGN STUDENTS-MEDICS)

Abstract

The article deals with linguistic adaptation of foreign students-medics in the context of professional training in the Russian language. Specificity of educational process organization with account of students’ communication needs is described. The authors substantiate a proposition that using the language of medical communication at the initial stage of studying the Russian language contributes to students’ successful professional adaptation and to the fastest mastery of the language of future specialty.

References

  1. Гончаренко Н. В., Игнатенко О. П., Стаценко А. Н. Развитие профессиональной устной речи у иностранных студентов-медиков // Социосфера. 2015. № 1. С. 62-66.
  2. Дегтяренко В. В. Формирование самосознания личности врача в контексте подготовки иностранных студентов-медиков к профессиональному общению // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2015. № 33. С. 111-114.
  3. Фатеева Ю. Г., Кудрявцева И. И. Формирование навыка создания научного высказывания на занятиях РКИ как конечная цель обучения // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2015. № 54. С. 85-88.
  4. Фомина Т. К. Социокультурные параметры процесса обучения в российских высших учебных медицинских учреждениях (обучение иностранных граждан). Волгоград: ВолГМУ, 2003. 188 с.
  5. Фомина Т. К., Стаценко А. Н., Чепурина Н. А., Игнатенко О. П., Алтухова О. Н. Изучаем русский язык: учебное пособие по русскому языку для иностранных студентов 1-го курса. Волгоград: ВолГМУ, 2013. Ч. 1. 104 с.

Author information

Tat'yana Konstantinovna Fomina

Volgograd State Medical University

Ol'ga Nikolaevna Altukhova

Volgograd State Medical University

Ol'ga Petrovna Ignatenko

Volgograd State Medical University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2016.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • обучение в России
  • иностранные студенты
  • компетентностный подход
  • лингвистическая и профессиональная адаптация
  • Russian as a foreign language
  • education in Russia
  • foreign students
  • competence-based approach
  • linguistic and professional adaptation

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)