• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

STYLISTIC PRAGMATICS OF ENGLISH-LANGUAGE ADVERTISING TEXTS (BY THE EXAMPLE OF DIRECTIVE SPEECH ACTS)

Abstract

The article examines English-language advertising texts from the point of view of speech act theory (John Searle). It is obvious that directive speech acts (because of their pragmatic semantics) are widely presented in them and have their structural and functional peculiarities. The purpose of the publication is to reveal these peculiarities. In the course of the conducted research the author has managed to define “typical” and “non-typical” directives, to establish additional shades of meanings inherent in directives and linguistic means of their expression. Thus, incentive effect may be achieved by repetition of separate words, lexical semantics of verbs, parceled constructions and certain graphic means.

References

  1. Воейкова А. А. Промисив как коммуникативный тип предложения в русском и американском рекламном тексте // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2013. Вып. 83. № 29 (320). С. 13-16.
  2. Воейкова А. А. Структурные особенности квеситивных конструкций (на примере англоязычных рекламных текстов) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. Вып. 4 (145). С. 49-53.
  3. Иванова И. П., Бурлакова В. В., Почепцов Г. Г. Теоретическая грамматика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1981. 285 с.
  4. Коротченко Н. В. Функционально-прагматическое поле квеситива (на материале современного английского языка): дисс. … к. филол. н. Ростов-на-Дону, 2007. 176 с.
  5. Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с.
  6. Лившиц Т. Н. Специфика рекламы в прагматическом и лингвистическом аспектах: дисс. … к. филол. н. Таганрог, 1999. 212 с.
  7. Медведева Е. В. Рекламная коммуникация. Изд-е 2-е, испр. М.: Едиториал УРСС, 2004. 422 с.
  8. Натанзон Е. А. Побудительные предложения в современном английском языке: дисс. … к. филол. н. М., 1955. 150 с.
  9. Падучева Е. В. Семантические исследования. Семантика времени и вида. Семантика нарратива. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. 464 с.
  10. Пирогова Ю. К., Паршин П. Б. Рекламный текст: семиотика и лингвистика. М.: Международный институт рекламы; Издательский дом Гребенникова, 2000. 270 с.
  11. Рождественский Ю. В. Теория риторики: учебное пособие. Изд-е 4-е, испр. М.: Флинта; Наука, 2006. 512 с.
  12. Рюмшина Л. И. Манипулятивные приемы в рекламе. М.: Март, 2004. 240 с.
  13. Серль Дж. Р. Что такое речевой акт // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1986. Вып. 17. Теория речевых актов. С. 151-169.
  14. Столярова Л. П., Пристайко Т. С., Попко Л. П. Базовый словарь лингвистических терминов. Киев, 2003. 192 с.
  15. Терпугова Е. А. Рекламный текст как особый тип императивного дискурса: дисс.. к. филол. н. Иркутск, 2000. 181 с.
  16. Толкунова Е. Г. Семантическое описание современных русских рекламных текстов: автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 1998. 21 с.
  17. Федотова Л. Н. Реклама в социальном пространстве: социологическое эссе. М.: NCW Publisher, 1996. 106 с.
  18. Феофанов О. А. США: реклама и общество. М.: Мысль, 1974. 262 с.
  19. Esquire. 2016. Vol. 166. № 2.
  20. Four Four Two. 2016. Vol. 211. № 51.
  21. Geo. 2015. № 207.
  22. Harvard Business Review. 2016. Vol. 94. № 9.
  23. Money. 2015. Vol. 187. № 13.
  24. National Geographic. 2016. Vol. 230. № 3.
  25. Outside. 2015. Vol. 206. № 10.
  26. Psychology Today. 2016. Vol. 245. № 5.
  27. Southern Living. 2015. Vol. 356. № 12.
  28. The Economist. 2015. Vol. 410. № 8987.
  29. The New Yorker. 2015. Vol. 111. № 15.
  30. US News. 2016. Vol. 188. № 7.
  31. Vanity Fair. 2016. Vol. 431. № 41.
  32. Women’s Health. 2015. Vol. 216. № 11.

Author information

Anna Andreevna Voeikova

Bauman Moscow State Technical University (Branch) in Kaluga

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • прагматика
  • речевой акт
  • директив
  • рекламный текст
  • реквестив
  • pragmatics
  • speech act
  • directive
  • advertising text
  • speech act of request

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)