• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

FORMATION OF AUDITORY AND ARTICULATORY SKILLS OF CHINESE STUDENTS BY THE MATERIAL OF REGIONALLY ORIENTED DIALOGUES

Abstract

The article analyzes the problems of the formation of auditory and articulatory abilities and skills while studying the Russian language as a foreign one. The linguistic and extralinguistic reasons of the occurrence of phonetic difficulties topical for Chinese audience are revealed. The use of the didactic potential of the dialogue in the organization of a nationally oriented accompanying course on correcting and consolidating the phonetic skills of students studying the Russian language is suggested.

References

  1. Дэн Цзэ Д. Ц. Родной диалект как основа фонетической интерференции в русской речи китайцев // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. 2011. № 4. С. 194-202.
  2. Мордвинцева В. С., Никулина Н. А. Язык до Киева доведет: методические указания для студентов-иностранцев по развитию навыков устной речи: в 2-х ч. Тюмень: ТюмГНГУ, 2013. Ч. 1. 44 с.
  3. Никулина Н. А. Образовательный и воспитательный потенциал курса «Беседы о русской культуре» в преподавании РКИ // Актуальные проблемы преподавания русского языка как иностранного. Тюмень: ТюмГНГУ, 2015. С. 142-162.
  4. Просвирина Н. С. Обучение фонетике русского языка // Известия Уральского государственного университета. 2004. № 33. С. 46-60.
  5. Фэн Бо. Система упражнений для обучения китайских студентов-филологов аудированию лекций по специальности (первый курс российского вуза): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2008. 41 с.
  6. Шустикова Т. В. Формирование русской фонетической культуры иностранного специалиста в системе российского высшего образования: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2010. 55 с.

Author information

Valentina Samuilovna Mordvintseva

Tyumen Industrial University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • речевая деятельность
  • слухопроизносительные навыки
  • языковая интерференция
  • типология фонетических трудностей
  • национально ориентированные модели формирования аудитивных и произносительных навыков
  • speech activity
  • auditory and articulatory skills
  • language interference
  • typology of phonetic difficulties
  • nationally oriented models of forming auditory and articulatory skills

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)