• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

CONTEXTUAL PARADIGM OF RUSSIAN WORDS: LINGUO-DIDACTIC PROBLEMS

Abstract

This article considers the possibility of the practical application of the word contextual paradigm in classes of Russian as a foreign language and suggests specific ways of its use in the development of exercises for foreign students at various levels of proficiency. Such exercises based on the material of the word contextual paradigm can be useful means of teaching different aspects of grammar, vocabulary and stylistics of the Russian language to foreign-language speakers.

References

  1. Всеволодова М. В. Теория функционально-коммуникативного синтаксиса: фрагмент прикладной (педагогической) модели языка: учебник. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2000. 502 с.
  2. Всеволодова М. В. Уровни организации предложения в рамках функционально-коммуникативной прикладной модели языка // Вестник МГУ. Серия «Филология». 1997. № 1. С. 53-67.
  3. Панков Ф. И. Контекстуальная парадигма и текстовый потенциал русского наречия // Текст: проблемы и перспективы. Аспекты изучения в целях преподавания русского языка как иностранного: материалы IV Международной научно-практической конференции. М.: МАКС Пресс, 2007. С. 281-284.
  4. Панков Ф. И. Контекстуальная парадигма наречий (фрагмент лингводидактической модели русской грамматики) // Вестник Московского университета. Сер. 9. Филология. 2011. № 2. С. 7-29.
  5. Чагина О. В. Возвратные глаголы в русском языке. Описание и употребление: учебное пособие по русскому языку для иностранных учащихся. М.: Рус. яз., 2009. 260 с.

Author information

Aleksandra Alekseevna Burova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • контекстуальная парадигма
  • контекстуальные корреляты
  • синтаксические трансформации
  • русский язык как иностранный
  • contextual paradigm
  • contextual correlates
  • syntactic transformations
  • Russian as a foreign language

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)