• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

ACTIVIZATION OF EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY OF UNDERGRADUATE STUDENTS USING INTERACTIVE METHODS WHILE TEACHING A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The article deals with interactive methods as a means of activization of educational and cognitive activity of undergraduate students of language specialization. The paper presents the main stages of using interactive methods. The authors give specific examples of their application in foreign-language practical classes. The article substantiates the use of interactive teaching methods to increase the level of foreign-language communicative competence of undergraduate students.

References

  1. Вишленкова С. Г., Игонина О. С. Коллективная деятельность студентов как фактор интенсификации обучения иностранным языкам // Гуманитарные науки и образование. Саранск, 2016. № 1 (25). С. 26-30.
  2. Вишленкова С. Г., Янкина О. Е. Современные технологии формирования иноязычной профессиональной компетентности студентов языковых профилей подготовки (из опыта работы кафедры немецкого языка Мордовского государственного педагогического института им. М. Е. Евсевьева) // Гуманитарные науки и образование. Саранск, 2015. № 1 (21). С. 31-36.
  3. Лазутова Л. А., Левина Е. А. Информационно-коммуникационные технологии как средство формирования иноязычной речевой компетенции [Электронный ресурс] // Теория и практика общественного развития. 2013. № 1. URL: http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2013/1/pedagogika/lazutova-levina.pdf (дата обращения: 05.10.2016).
  4. Левина Е. А. Интерактивное взаимодействие студентов-бакалавров при обучении иностранному языку посредством сервисов Веб 2.0 // Новая наука: от идеи к результату. Стерлитамак: РИЦ АМИ, 2016. С. 86-88.
  5. Максимов Р. С., Клыков А. Д. Использование интерактивных форм обучения для активизации познавательного процесса у студентов прикладного бакалавриата // Альманах современной науки и образования. Тамбов: Грамота, 2016. № 6 (108). С. 32-35.
  6. Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Современные способы активизации обучения. М.: Академия, 2007. 176 с.
  7. Рожнова Е. А., Симакова С. М. Использование кейс-метода в интерактивном обучении студентов иностранному языку в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 8 (62): в 2-х ч. Ч. 1. С. 198-201.

Author information

Svetlana Gennad'evna Vishlenkova

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evsevev

Elena Aleksandrovna Levina

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evsevev

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • интерактивное обучение
  • интерактивные методы
  • совместная деятельность
  • познавательная компетенция
  • творческая активность
  • foreign-language communicative competence
  • interactive teaching
  • interactive methods
  • joint activity
  • cognitive competence
  • creative activity

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)