• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

CHARACTERISTICS OF THE MAIN METHODOLOGICAL PECULIARITIES OF N. G. RUBINSTEIN’S PEDAGOGICAL ACTIVITY (DEDICATED TO THE 150TH ANNIVERSARY OF MOSCOW CONSERVATORY)

Abstract

The article considers pedagogical principles, ideas and approaches to teaching professional performing art of Moscow Conservatory founder Nikolai Grigoryevich Rubinstein, who was not only a brilliant pianist, an outstanding teacher, but also a major public figure in the history of the Russian musical culture of the XIX century. Special attention is paid to identifying the methodlogical peculiarities of the pedagogical activity of the artist, who laid traditions not only in the field of piano performing art, but also in the formation of the national pedagogical school.

References

  1. Баренбойм Л. А. Николай Григорьевич Рубинштейн. М.: Музыка, 1982. 276 с.
  2. Геника Р. Н. Рубинштейн и П. Чайковский // Воспоминания о Московской консерватории / сост. и комментарии Е. Н. Алексеевой, Г. А. Прибегина; общ. ред. Н. В. Тумановой. М.: Музыка, 1966. С. 48-65.
  3. Дулова-Зограф А. Ю. Мои воспоминания // Музыка. 1912. № 70.
  4. Зилоти А. И. Воспоминания и письма. Л.: Музгиз, 1963. 465 с.
  5. Кашкин Н. Д. Н. Г. Рубинштейн и его роль в музыкальном развитии Москвы (Музыкально-исторические очерки) // Московские ведомости. 1899. 23 июня.
  6. Sauer E. Meine Welt. Berlin - Stuttgart, 1901.

Author information

Larisa Georgievna Sukhova

Sobinov Saratov State Conservatory

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • фортепианная педагогика
  • индивидуальный подход
  • гармоничное развитие ученика
  • композиция
  • осознанная работа
  • самостоятельность
  • piano pedagogy
  • individual approach
  • harmonious student’s development
  • composition
  • conscious work
  • autonomy

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)