• Original research article
  • January 1, 2017
  • Open access

ON TYPOLOGICAL MODELS OF TRAVEL MAGAZINES

Abstract

Travel journalism is relevant and popular nowadays as never before. At the same time travel press is insufficiently covered in the research papers. In particular, the problem of its typologization is poorly investigated. The article for the first time provides a survey of the available typological models of travel magazines and justifies the reasonability to distinguish it as an autonomous type in the general typology of printed media.

References

  1. Акопов А. И. Периодические издания [Электронный ресурс]: учебно-методическое пособие для студентов-журналистов. Изд-е 2-е, доп. Ростов-на-Дону, 1999. URL: http://www.studfiles.ru/preview/4200721/ (дата обращения: 01.08.2016).
  2. Аникина М. Е., Баранов В. В., Воронова О. А. Типология периодической печати / под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М., 2009. 236 с.
  3. Громова Л., Шуляк Ю. Функциональные особенности журналов путешествий: ретроспективный взгляд // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2015. № 3. С. 142-148.
  4. Лебедев П. Типологическая структура российской путевой прессы [Электронный ресурс] // Проблемы массовой коммуникации: материалы Всероссийской научно-практической конференции (28-30 октября 2010 г.). URL: http://jour. vsu.ru/edition/thesis/10_10_part1.pdf (дата обращения: 10.10.2016).
  5. Лучинская С. Ю. Журналы-травелоги в условиях глобализации масс-медиа: дисс.. к. филол. н. Краснодар, 2009. 165 с.
  6. Показаньева И. Проблемное поле трэвел-журналистики как явления современного медиапространства [Электронный ресурс] // Медиаскоп. 2013. № 13. URL: http://mediascope.ru/node/1385 (дата обращения: 30.01.2016).
  7. Ревенко А. А. Типология печатных СМИ туристской тематики [Электронный ресурс] // ЛОМОНОСОВ-2015: материалы Международного молодежного научного форума. М., 2015. URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_ 2015/data/7035/uid83032_report.pdf (дата обращения: 01.09.2016).
  8. Ромашова И. Корпоративные СМИ как новые медиа [Электронный ресурс] // Коммуникативные исследования. 2015. № 3 (5). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/korporativnye-smi-kak-novye-media (дата обращения: 17.11.2016).
  9. Ростовская Ю., Витковская Н. Туристическая пресса: этапы становления [Электронный ресурс] // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2015. № 2 (18). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/turisticheskaya-pressa-etapy-stanovleniya (дата обращения: 02.02.2016).
  10. Черных А. Социология массовых коммуникаций. М., 2008. 451 с.
  11. Hanusch F. Taking Travel Journalism Seriously: Suggestions for Scientific Inquiry into a Neglected Genre // Conference of the Australian and New Zealand Communication Association (8-10 July). Brisbane, 2009. P. 623-636.

Author information

Polina Andreevna Kiseleva

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2017.

Keywords

  • трэвел-журналистика
  • туристическая пресса
  • журналы путешествий
  • травелог
  • тип издания
  • типология
  • travel journalism
  • travel press
  • travel magazines
  • travelogue
  • publication type
  • typology

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)