• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

STRATEGIES OF CORPORATE DISCOURSE OF VENEZUELA (BY THE EXAMPLE OF SPEECHES OF R. RAMIREZ)

Abstract

The article is devoted to the study of the relationship of national culture and business and its implementation in the language. In particular, as a result of the analysis of Rafael Dario Ramirez Carreño’s public speeches the primary and secondary strategies of national corporate discourse of Venezuela are determined. The impact of the nation’s culture peculiarities on the formation of these strategies is assessed as well. It is found that cultural factors have obvious influence on the choice of discursive strategies in the national corporate discourse of Venezuela.

References

  1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. 310 с.
  2. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Издательство ЛКИ, 2008. 288 с.
  3. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  4. Кривоносов А. Д., Филатова О. Г., Шишкина М. А. Основы теории связей с общественностью. М. - СПб.: Питер, 2010. 375 с.
  5. León A. B. Estrategias para el Desarrollo de la Comunicación Profecional. México: Editorial Limusa, 2002. 200 p.
  6. Lewis R. D. When Cultures Collide: Leading Across Cultures. Boston - L.: Nicholas Brealey International, 2006. 600 p.
  7. Ramírez Carreño R. D. Discurso ante la Asamblea Nacional [Электронный ресурс]. URL: http://www.aporrea.org/ energia/a14338.html (дата обращения: 03.01.2017).
  8. Ramírez Carreño R. D. PDVSA Sí Es Roja, ¿y Qué? [Электронный ресурс]. URL: http://lubrio.blogspot.com/2006/11/el-discurso-de-rafael-ramrez-pdvsa-s.html (дата обращения: 03.01.2017).
  9. Ramírez Carreño R. D. Plena Soberanía Petrolera: Una Política Popular, Nacional y Revolucionaria [Электронный ресурс]. URL: http://www.pdvsa.com/interface.sp/database/fichero/publicacion/945/22.PDF (дата обращения: 03.01.2017).
  10. Rolón A., Saint-André E., et al. Discurso: estrategias de manipulación y persuasión. San Juan: Effha, 1998. 241 p.

Author information

Natal'ya Aleksandrovna Gulevets

Sevastopol State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • Венесуэла
  • национальная культура
  • бизнес
  • публичное выступление
  • национальный корпоративный дискурс
  • стратегии дискурса
  • Venezuela
  • national culture
  • business
  • public speech
  • national corporate discourse
  • strategies of discourse

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)