• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

EMOTIVE MARKERS OF INTERNET COMMUNICATION (BY THE EXAMPLE OF INTERNET SERVICE INSTAGRAM)

Abstract

The article considers the problem of analysis of the emotive component of Internet communication. On the basis of studying the images and comments of Instagram messages it is established that the function of manifestation of emotions in virtual communicative space is performed by emotive markers. They represent a combination of language and symbolic-graphical means indicating the presence of emotive fields of a certain polarity in the Internet environment. The author comes to the conclusion about the need for a complex contextual study of these verbal and non-verbal means of emotive interaction.

References

  1. Анищенко А. В. Функциональный аспект междометных единиц (на материале современной австрийской художественной литературы): дисс. … к. филол. н. М., 2006. 239 с.
  2. Вежбицкая А. Семантические универсалии и описание языков. М.: Языки русской культуры, 1999. 780 с.
  3. Изард К. Э. Психология эмоций. СПб.: Питер, 2007. 464 с.
  4. Изард К. Э. Эмоции человека. М.: Издательство Московского университета, 1980. 440 с.
  5. Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы и эмоции. М.: Издательство Московского университета, 1971. 40 с.
  6. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. М.: Академический Проект, 2004. 982 с.
  7. Шаховский В. И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2012. 208 с.
  8. https://www.instagram.com/lustigebilder12/ (дата обращения: 26.12.2016).
  9. https://www.instagram.com/traurigewelt_1/ (дата обращения: 26.12.2016).
  10. Reuning K. Joy and Freude - a comparative study of the linguistic field of pleasurable emotions in English and German. Gettysburg: Times and News Publishing Co, 1941. 141 p.
  11. Trier J. Der deutsche Wortschatz im Sinnbezirk des Verstandes. Die Geschichte eines sprachlichen Feldes. Von den Anfängen bis zum Beginn des 13. Jahrhunderts.
  12. Heidelberg: Carl Winter Universitätsverlag, 1973. 347 S.

Author information

Alina Olegovna Mozgovaya

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • интернет-коммуникация
  • Instagram-сообщение
  • эмоция
  • манифестация эмоций
  • эмотивное поле
  • эмотивный маркер
  • Internet communication
  • Instagram message
  • emotion
  • manifestation of emotions
  • emotive field
  • emotive marker

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)