• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

ON TERM SEMANTIZATION IN THE HISTORICAL NORMATIVE SCIENTIFIC TEXTS

Abstract

The article is devoted to the problems of interpreting term meanings in the historical normative scientific texts constituting the content of the Russian history textbooks recommended for use in the educational process in the secondary schools. The author describes the means of semantization represented in the mentioned texts, characterizes their specific features. The special attention is paid to analyzing the combinations of several methods to clarify the meanings of basic units of the historical normative scientific texts.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: Златоуст, 1999. 472 с.
  2. Арбатский Д. И. Основные способы толкования значений слов // Русский язык в школе. 1970. № 3. С. 26-31.
  3. Голев Н. Д. Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты: коллективная монография / отв. ред. Н. Д. Голев. Кемерово - Барнаул: Изд-во Алтайского ун-та, 2009. Ч. 1. 532 с.
  4. Данилов А. А., Косулина Л. Г. История России: конец XVI - XVIII век: учебник для 7 кл. общеобразоват. учреждений. М.: Просвещение, 2008. 240 с.
  5. Данилов А. А., Косулина Л. Г., Брандт М. Ю. История России: XX - начало XXI века. 9 класс: учебник для общеобразоват. учреждений. М.: Просвещение, 2010. 384 с.
  6. Загладин Н. В., Минаков С. Т., Козленко С. И., Петров Ю. А. История России. XX век: учебник для общеобразовательных учреждений. М.: Русское слово - РС, 2010. 400 с.
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 262 с.
  8. Комарова З. И. Семантическая структура специального слова и ее лексикографическое описание: монография. Свердловск: Изд-во Уральского ун-та, 1991. 156 с.
  9. Кургузова Е. В. К вопросу о функциях нормативно-научных текстов // Язык и культура: научно-практическая конференция (Смоленск, 27-28 ноября 2007 г.): сб. статей / отв. ред. Н. А. Максимчук. Смоленск: Изд-во СмолГУ, 2008. С. 194-199.
  10. Максимчук Н. А. Нормативно-научная картина мира русской языковой личности в комплексном лингвистическом рассмотрении. Смоленск: СГПУ, 2002. Ч. 1. 184 с.
  11. Пассов Е. И. Терминосистема методики, или Как мы говорим и пишем. СПб.: Златоуст, 2009. 124 с.
  12. Пчелов Е. В. История России. XVII-XVIII века: учебник для 7 кл. общеобразоват. учреждений. М.: Русское слово - РС, 2008. 280 с.
  13. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в школе: методический материал. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
  14. Словарь иностранных слов и выражений / авт.-сост. Е. С. Зенович. М.: Олимп; АСТ, 2002. 778 с.
  15. Табанакова В. Д. Идеографическое описание научной терминологии: монография. Тюмень: Изд-во Тюменского гос. ун-та, 1999. 200 с.
  16. Шелов С. Д. Определение термина и понятийная структура терминологии. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 1998. 236 с.

Author information

Marina Sergeevna Polekauskas

Smolensk State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • общеобязательное научное знание
  • нормативно-научная картина мира
  • исторический фрагмент нормативно-научной картины мира
  • нормативно-научный текст
  • термин
  • семантизация
  • general compulsory scientific knowledge
  • normative scientific worldview
  • historical fragment of normative scientific worldview
  • normative scientific text
  • term
  • semantization

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)