• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

FUNCTIONAL VARIETIES OF BIEQUIVALENT TERMS AS A MEANS OF DEVELOPING COMMUNICATION SKILLS

Abstract

Recognizing the fact of functioning of the Russian language in polyethnic Dagestan and heterogeneous composition of the population, one can substantiate the function of biequivalent loan words and systematize the content of the terms of paronymy. The content of biequivalent terms has been classified in teaching paronyms in the Russian language lessons. Presenting the experience of the development of textual criticism on the lessons of the Russian language, the authors offer to group biequivalent terms in the intellectual language and to consider phraseological paronyms in the spoken language.

References

  1. Абдуллаев А. А. Культура русской речи в условиях национально-русского двуязычия. Махачкала: ДГПУ, 1995. 289 с.
  2. Алексеев И. С. Текст и перевод. Вопросы теории. М.: Международные отношения, 2008. 180 с.
  3. Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность. М.: УРСС, 2013. 442 с.
  4. Виноградов В. В. Избранные труды. Исследования по русской грамматике. М.: Наука, 1975. 562 с.
  5. Григорьев В. П. Графика и орфография у А. Вознесенского // Нерешенные вопросы русского правописания: сб. статей / под ред. Р. И. Аванесова, А. А. Реформатского. М.: Наука, 1974. С. 162-172.
  6. Кайдалова А. И., Калинина И. К. Современная русская орфография. М.: Высшая школа, 1983. 240 с.
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 259 с.
  8. Кобозева И. М. Лингвистическая семантика. М.: Домкнига, 2007. 352 с.
  9. Лосева Л. М. Как строится текст: пособие для учителей / под ред. Г. Я. Солганика. М.: Просвещение, 1980. 96 с.
  10. Макеева С. Н. Кейс-метод в исследовании методической компетенции учителя иностранного языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 5 (59): в 3-х ч. Ч. 3. С. 210-212.
  11. Падучева Е. В. Высказывание и его соотнесенность с действительностью. М., 2004. 288 с.
  12. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973. 363 с.
  13. Суперанская А. В. Орфография собственных имен. М.: Наука, 1973. 144 с.
  14. Суперанская А. В. Структура собственного имени. Фонология и морфология. М.: Наука, 1969. 207 с.
  15. Шихалиева С. Х., Караева Е. А., Феталиева Л. П. Имя собственное*имя нарицательное как фактор системности в терминологии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 5 (59): в 3-х ч. Ч. 3. С. 169-173.

Author information

Sabrina Khanalievna Shikhalieva

Dagestan Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences, Makhachkala

Kamilat Akhmedovna Sultanakhmedova

Dagestan State Pedagogical University, Makhachkala

Dzhavgarat Asadulaevna Ramazanova

Dagestan State Pedagogical University, Makhachkala

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • язык науки и образования
  • фразеологические паронимы
  • текстология
  • паронимия
  • разговорная русская речь
  • развитие коммуникативных навыков
  • дагестанские школы
  • коммуникативно-прагматический подход
  • language of science and education
  • phraseological paronyms
  • textology
  • paronymy
  • the Russian spoken speech
  • development of communicative skills
  • the Dagestan schools
  • communicative-pragmatic approach

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)