• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

CHANGES TO THE TRAINING REQUIREMENTS OF UNIVERSITY GRADUATES IN LINE WITH THE CONCEPT OF PROFESSIONALLY-ORIENTED TEACHING

Abstract

The article discusses changes in education in the framework of student-based and competence-based approaches. It is noted that with the transformation of the educational paradigm approaches to professionally-oriented education at the University also change. By the example of normative documents - the Federal State Educational Standards for the specialty “jurisprudence”, general cultural competences in the Federal State Educational Standards of Higher Professional Education (FSES HPE 3) and Federal State Educational Standards of Higher Education (FSES HE 3+) are analyzed, which are the methodological basis of the educational process.

References

  1. Безрукова В. С. Основы духовной культуры: энциклопедический словарь педагога. Екатеринбург, 2000. 937 c.
  2. Дьюи Джон // Педагогический энциклопедический словарь / под ред. Б. М. Бим-Бада. М., 2003. 528 с.
  3. Образцов П. И., Иванова О. Ю. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов: учебное пособие. Орел: ОГУ, 2005. 114 с.
  4. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 Юриспруденция (квалификация (степень) «бакалавр») (Проект; 2013 г.) [Электронный ресурс]. URL: https://docviewer.yandex.ru/?url=http%3A%2F%2Fimg.rg.ru%2Fpril%2Farticle%2F88%2F92%2F46%2Fbakalavry-proekt.doc&name=bakalavry-proekt.doc&lang=ru&c=58747d8de1b3 (дата обращения: 10.01.2017).
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 030900 Юриспруденция (квалификация (степень) «бакалавр») (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 4 мая 2010 г. с изменениями на 31 мая 2011 г. № 464) [Электронный ресурс]. URL: http://urfak.sfedu.ru/sites/default/files/law116382_0_20140414_131338_53337.pdf (дата обращения: 10.01.2017).
  6. Фрумин И. Д. Компетентностный подход как естественный этап обновления содержания образования // Педагогика развития, ключевые компетенции и становление: мат-лы XI науч.-практ. конф. Красноярск, 2003. C. 33-57.
  7. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты [Электронный ресурс]. URL: http://www.eidos. ru/journal/2002/0423.htm (дата обращения: 09.01.2017).

Author information

El'vira Ivanovna Kudrikova

Siberian University of Consumer Cooperation, Novosibirsk

Mikhail Kimovich Chireikin

Novosibirsk Military Command Academy of the Ministry of Defence of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • личностно ориентированный подход
  • компетентностный подход
  • общекультурные компетенции
  • субъектно-субъектная парадигма
  • ФГОС ВО 3+
  • методологическая основа
  • person-oriented approach
  • competence-based approach
  • general cultural competence
  • subject-to-subject paradigm
  • Federal State Educational Standards (FSES HE) 3+
  • methodological basis

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)