• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING OF ADOLESCENTS BY MEANS OF INTERPRETATION AT LITERATURE LESSONS

Abstract

The article reveals the specificity and correlation of the notions “creative activity”, “creative thinking”, and “creativity” in relation to teaching Literature. The possibilities of application of interpretation as a method of teaching and its impact on the transformation of the form of Literature lesson are analyzed. The efficiency conditions of creative thinking formation of adolescents in the process of studying Literature are determined.

References

  1. Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. М.: Институт практической психологии, 1996. 392 с.
  2. Васильев С. А. Синтез смысла при создании и понимании текста: философские проблемы. Киев: Наукова думка, 1988. 240 с.
  3. Рез З. Я. Методика преподавания литературы. М.: Просвещение, 1977. 384 с.
  4. Ручкова Н. А., Ледовских И. А. Определение понятия «творческое мышление» в научной литературе по психологии // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2010. Т. 16. № 3. С. 310-316.
  5. Тихомиров О. К. Психология мышления: учеб. пособие. М.: Академия, 2002. 288 с.
  6. Ушатикова И. И. Формирование опыта рефлексивной деятельности у будущих учителей в процессе преподавания педагогических дисциплин в вузе // Научный диалог. 2012. № 10. С. 70-79.

Author information

Irina Igorevna Ushatikova

Elabuga Institute (Branch) of the Kazan (Volga Region) Federal University

Elena Mikhailovna Matveeva

Elabuga Institute (Branch) of the Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • творчество
  • творческое мышление
  • креативность
  • интерпретация как метод обучения
  • нестандартные формы урока литературы
  • creative activity
  • creative thinking
  • creativity
  • interpretation as method of teaching
  • non-standard forms of Literature lesson

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)