• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

COMPARISON OF THE COMPOSITION OF CONSONANT SOUND UNITS IN THE RUSSIAN AND CHINESE LANGUAGES IN THE CONTEXT OF TEACHING THE CHINESE TO RUSSIAN PRONUNCIATION

Abstract

The article is devoted to a comparative description of the Russian and Chinese consonant systems in linguo-didactic purposes. The study provides an analysis of the composition of the Russian consonant phonemes on the background of the Chinese consonantism, as well as the features of articulation formation of the Russian consonants, that are important in the context of teaching the Chinese to Russian pronunciation. The results of comparative study can be used to create and improve courses of the Russian sounding speech addressed to the Chinese.

References

  1. Алексахин А. Н. Алфавит китайского языка путунхуа. Буква - фонема - звук речи - слог - слово. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Восточная книга, 2010. 184 с.
  2. Бархударова Е. Л. Методологические проблемы анализа иностранного акцента в русской речи // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2012. № 6. С. 57-68.
  3. Бархударова Е. Л. Основы сопоставления фонетических систем изучаемого и родного языков в контексте обучения произношению // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2015. № 3. С. 139-154.
  4. Бархударова Е. Л. Русский консонантизм. Типологический и структурный анализ. М.: Издательство Московского университета, 1999. 160 с.
  5. Драгунов А. А., Драгунова Е. Н. Структура слога в китайском национальном языке // Советское востоковедение. 1955. № 1. С. 57-74.
  6. Дэн Цзе. Позиционные закономерности русской фонетической системы «в зеркале» китайского языка: дисс. … к. филол. н. М., 2012. 215 с.
  7. Касаткин Л. Л. Современный русский язык. Фонетика: учебное пособие для студентов филол. фак. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 256 с.
  8. Касевич В. Б. Целостность языковых единиц в системе и речевой деятельности // Вестник Ленинградского государственного университета. Серия 2. История, языкознание, литературоведение. 1987. Вып. 4. № 23. С. 49-56.
  9. Поливанов Е. Д. Труды по восточному и общему языкознанию. М.: Наука, 1991. 623 с.
  10. Румянцев М. К. К проблеме слогофонемы // Вестник Московского университета. Серия 13. Востоковедение. 1978. № 2. С. 33-38.
  11. Спешнев Н. А. Введение в китайский язык (汉语入门): фонетика и разговорный язык. СПб.: Издательство Ленинградского университета, 1980. 141 с.
  12. Щерба Л. В. Преподавание иностранных языков в средней школе: общие вопросы методики. М.: Высшая школа, 2002. 160 с.
  13. 黄伯荣,廖序东。现代汉语【增订三版】。北京高等教育出版社,2002。643 页。(Хуан Божун, Ляо Сюйдун. Современный Китайский Язык. Издание третье, переработанное. Пекин: Издательство высшей школы, 2002. 643 с.)
  14. 赵元任。赵元任语言学论文选。中国社会科学出版社,1985。910页。 (Чжао Юаньжэнь. Избранные статьи по лингвистике. Пекин: Издательство общественных наук Китая, 1985. 910 с.)

Author information

Youjia Zhu

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • китайский язык
  • консонантизм
  • звуковая единица
  • методика обучения произношению
  • the Russian language as foreign one
  • the Chinese language
  • consonantism
  • sound unit
  • methodology of teaching pronunciation

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)