ON THE ROLE OF DISCOURSE IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE
Abstract
The article is devoted to consideration of the notion “discourse”. Its interpretations, provided by different authors, are analyzed. The authors consider the content of the discourse and its main characteristics that are of interest for research in the sphere of teaching foreign languages. The definition of discourse and its principal characteristics from the standpoint of methodology of teaching foreign languages are clarified.
References
- Горбунов А. Г. Дискурс как новая лингвофилософская парадигма: учеб. пособие. Ижевск: Удмуртский университет, 2013. 56 с.
- Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: Союз, 2001. 291 с.
- Зяблова Н. Н. Дискурс и его отличие от текста // Молодой ученый. 2012. № 4. С. 223-225.
- Кибрик А. А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2. С. 3-21.
- Степанов Ю. С. Альтернативный мир, дискурс, факт и принцип причинности // Язык и наука конца XX века: сб. ст. М.: Изд-во РГГУ, 1995. С. 35-73.
- Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Лингвистика дискурса: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2013. 208 с.
- Шлёпкина М. А. Деловой дискурс как институциональное явление. Роль клише в деловом дискурсе // Современная филология: мат-лы Междунар. науч. конф. (г. Уфа, апрель 2011 г.). Уфа: Лето, 2011. С. 222-227.
- Шляхов В. И. Речевая деятельность: феномен сценарности в общении. Изд-е 3-е. М.: Либроком, 2013. 200 с.
- Щербинина Ю. В. Педагогический дискурс: мыслить - говорить - действовать: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2010. 440 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: February 1, 2017.
Keywords
- дискурс
- обучение иностранному языку
- коммуникативная ситуация
- биполярность
- мотивированность
- характеристики дискурса
- метасмысл
- discourse
- teaching foreign language
- communicative situation
- bipolarity
- motivation
- features of discourse
- meta-meaning
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC