• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

ETHICS AS A FACTOR OF PERSONALITY’S DEVELOPMENT IN THE PEDAGOGICAL PROCESS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Abstract

This article discusses the problems associated with the need of enhancing students’ ethical education and general cultural competence in the educational process in higher education institutions. The article shows that the relevance of the problem is stipulated by the new stage in the development of vocational education aimed at the qualitative change of approaches to the determination of its content, namely the strengthening of professional-ethical orientation in the training of professionals who are able to work in the current situation of the changing society.

References

  1. Гусейнов А. А., Апресян Р. Г. Этика: учебник. М.: Гардарики, 1999. 472 с.
  2. Золотухина-Аболина Е. В. Современная этика: учебное пособие для студентов вузов. М.: ИКЦ «Март», 2005. 416 с.
  3. Толстой Л. Н. Собрание сочинений: в 22-х т. М.: Художественная литература, 1983. Т. 16. 412 с.
  4. Швейцер А. Культура и этика / пер. с нем. Н. А. Захарченко и Г. В. Колшанского. М.: Прогресс, 1973. 344 с.
  5. Шрейдер Ю. А. Этика: учебное пособие. М.: Текст, 1998. 271 с.

Author information

Elena Aleksandrovna Mokritskaya

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • этические знания
  • этика в современном мире
  • нравственные ценности
  • этические категории
  • моральный выбор
  • профессиональная этика
  • ethical knowledge
  • ethics in modern world
  • moral values
  • ethical categories
  • moral choice
  • professional ethics

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)