• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

INDIVIDUAL TOPOLOGICAL MODELS OF A. KESHOKOV

Abstract

The article examines the problem of the evolution of topological views of the famous Kabardian writer A. Keshokov. The topicality of the work is conditioned by the fact that the full worldview in its ethnic form is impossible beyond a spatial continuum, in the framework of which in its turn the persuasiveness of the verbal paintings is achieved. The paper shows the process of rise of the national aesthetic consciousness of the Adyghes to the complex schemes of artistic universe by the example of lyrical works of the Kabardian poet.

References

  1. Антология кабардинской поэзии. Нальчик: Кабардино-Балкарское книжное изд-во, 1957. 298 с.
  2. Борова А. Р. Эстетические архетипы адыгской поэзии: генезис и межкультурный обмен. Нальчик: Изд. отдел КБИГИ, 2015. 206 с.
  3. Кандинский В. В. О духовном в искусстве. М.: Архимед, 1992. 112 с.
  4. Кассирер Э. Познание и действительность. (Понятие о субстанции и понятие о функции). СПб.: Университетская книга; Алетейя, 1996. 450 с.
  5. Кешоков А. Собрание сочинений: в 6-ти т. Нальчик: Эльбрус, 2004. Т. 1. 512 с.
  6. Тхагазитов Ю. М. Эволюция художественного сознания адыгов. Нальчик: Эльбрус, 1996. 256 с.

Author information

Asiyat Ruslanovna Borova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov, Nalchik

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • континуум
  • топологическая модель
  • архетип
  • А. Кешоков
  • иноэтнические топосы
  • кабардинская поэзия
  • адыгский фольклор
  • continuum
  • topological model
  • archetype
  • A. Keshokov
  • other ethnic toposes
  • the Kabardian poetry
  • the Adyghe folklore

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)