• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

EXTRALINGUISTIC CONDITIONALITY OF PUBLICISM GENRES

Abstract

Not only the attitude of the society to the mass media has been changing recently, but also the renewal of the very communicative space is taking place. In this new situation the study of publicism discourse has become one of the main objects of study of the communication theory. The task of the article is to show that the extralinguistic factors, namely, the sphere in which the verbal communication occurs, is a key factor of not only the formation of publicism style, but also its evolution: changing of its basic characteristics and appearance of its new genre forms.

References

  1. Архипова Л. В., Варшавская А. И., Емельянова О. В., Зеленщиков А. В., Магиес Н. О., Масленникова А. А., Минченков А. Г., Петрова Е. С., Пилатова В. Н., Толочин И. В., Хомякова Е. Г. Риторика монолога / под ред. А. И. Варшавской. СПб.: Химера трейд, 2002. 240 с.
  2. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: URSS, 1966, 2005. 576 с.
  3. Почепцов Г. Г. Теория коммуникации. М.: Рефл-бук; Ваклер, 2003. 651 с.
  4. Разинкина Н. М. Функциональная стилистика. М.: Высшая школа, 1989. 182 с.
  5. Смелкова З. С., Ассуирова Л. В., Саввова М. Р., Сальникова О. А. Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2004. 320 с.
  6. Стернин И. А. Современный публицистический дискурс и общественные факторы // Человек в коммуникации: концепт, жанр, дискурс: сборник научных трудов. Волгоград: Парадигма, 2006. С. 134-144.
  7. Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления. М.: Республика, 1993. 447 с.
  8. Шаховский В. И. Эмотивный код языка // Эмотивный код языка и его языковая реализация: коллект. монография / ред. В. И. Шаховский. Волгоград: Перемена, 2003. С. 4-8.

Author information

Nadezhda Sergeevna Sibirko

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • коммуникация
  • публицистическое пространство
  • дискурс
  • жанр
  • языковые средства
  • СМИ
  • адресант
  • адресат
  • communication
  • publicistic space
  • discourse
  • genre
  • language means
  • mass media
  • addresser
  • addressee

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)