• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

DEVELOPMENT OF DIALOGIC SPEECH OF FOREIGN STUDENTS IN EDUCATIONAL SPEECH SITUATIONS WITH THE USE OF ARTISTIC-GRAPHIC VISUALIZATION

Abstract

The article deals with the problem of development of dialogical speech of foreign students studying Russian as a foreign language. The paper substantiates the expediency of using for its solution educational speech situations, formed on the basis of fine arts. They allow simulating a particular reality, within which it is possible to approach the natural communication, which increases the effectiveness of training dialogic speech, as well as the level of culturological competence of foreign students.

References

  1. Баранова С. Е., Зозуля Е. А. Роль игры в обучении речевой деятельности на уроках русского языка как иностранного // Педагогический опыт: теория, методика, практика: мат-лы IV Междунар. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 30 окт. 2015 г.): в 2-х томах. Чебоксары: Интерактив плюс, 2015. Т. 1. С. 242-245.
  2. Болдина О. О., Лаврушина Е. В., Погорельская С. А. Вебинар - дистанционная форма повышения квалификации // Маркетинг MBA. Маркетинговое управление предприятием. 2015. Т. 6. № 4. С. 78-84.
  3. Болдина О. О., Лаврушина Е. В., Погорельская С. А. Вебинар - эффективная форма повышения квалификации // Гуманитарное образование в экономическом вузе: мат-лы IV Междунар. науч.-практ. заоч. интернет-конф. М.: Изд-во РЭУ им. Г. В. Плеханова, 2016. С. 351-354.
  4. Корнилова Т. В., Матвеенко И. Э., Фисенко О. С., Чернова Н. В. Компоненты лингводидактической системы обучения иностранных филологов национально-окрашенной лексике с использованием аудиовидеосредств // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2015. № 3. С. 73-79.
  5. Лаврушина Е. В. К вопросу о сохранении фразеологического богатства И. С. Тургенева в переводах на немецкий язык // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2013. № 2. С. 16-20.
  6. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.

Author information

Ol'ga Olegovna Boldina

Plekhanov Russian University of Economics, Moscow

Tamara Vasil'evna Kornilova

Plekhanov Russian University of Economics, Moscow

Svetlana Arkad'evna Pogorel'skaya

Plekhanov Russian University of Economics, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • диалогическая речь
  • художественно-изобразительная наглядность
  • культурологическая компетенция
  • учебная речевая ситуация
  • Russian as foreign language
  • dialogic speech
  • artistic-graphic visualization
  • culturological competence
  • educational speech situation

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)