ON CATEGORIZATION, CATEGORIES AND PROTOTYPES (BY THE EXAMPLE OF THE ENGLISH LANGUAGE)
Abstract
The article reveals the notion of categorization from the point of view of cognitive linguistics, the definition of categorization as a cognitive-semantic activity, and the formation of categories in the form of notions that completely generalize and classify the results of human cognitive activity. The article provides relevant empirical studies and discusses various methods for theorizing categories and prototypes.
References
- Кубрякова Е. С. Проблема представления знаний в современной науке и роль лингвистики в решении этих проблем // Язык и структуры представления знаний. М., 1992. С. 4-38.
- Кубрякова Е. С. Семантика когнитивного в лингвистике (о принципах, контейнерах и формах их объективации в языке) // Известия Академии наук. Серия литературы и языка. 1999. Т. 58. № 5-6. С. 3-99.
- Cohen B., Murphy G. Models of Concepts // Cognitive Science. 1984. № 8. P. 1-26.
- Klein D. E., Murphy G. L. Paper has been my ruin: Conceptual relations of polysemous senses // Journal of Memory and Language. 2002. № 47. P. 548-570.
- Murphy G. L. The Big Book of Concepts. Cambridge, MA: MIT Press, 2002. 568 p.
- Taylor J. R. Linguistic Categorization. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 1995. 312 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: April 1, 2017.
Keywords
- категоризация
- категория
- прототип
- когнитивная лингвистика
- когнитивно-семантический анализ
- categorization
- category
- prototype
- cognitive linguistics
- cognitive-semantic analysis
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC