• Original research article
  • April 1, 2017
  • Open access

TEACHING STRATEGIES OF INFORMATION PROCESSING DURING LISTENING IN THE LESSONS OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The article deals with the problem of teaching foreign students to listen in Russian. Particular attention is paid to the development of their strategies of processing the information perceived through audio, which are the indicators of active listening. The paper gives the examples of relevant tasks, which can be used not only at the advanced level, but also at the initial stage of studying Russian as a foreign language.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов. М.: Икар, 2009. 448 с.
  2. Акишина А. А., Каган О. Е. Учимся учить. Для преподавателя русского языка как иностранного. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Русский язык. Курсы, 2004. 256 с.
  3. Лурия А. Р. Язык и сознание. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1998. 336 с.
  4. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пособие. М.: Русский язык. Курсы, 2010. 330 с.
  5. Сысоев П. В. Спорные вопросы коммуникативного контроля умений учащихся воспринимать речь на слух // Иностранные языки в школе. 2008. № 1. С. 8-15.

Author information

Kseniya Martunovna Barsegyan

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow National University of Science and Technology MISiS, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • аудирование
  • стратегия
  • переработка информации
  • фоновые знания
  • социокультурная компетенция
  • Russian as foreign language
  • listening
  • strategy
  • information processing
  • background knowledge
  • sociocultural competence

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)