• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

ON THE DEVELOPMENT OF THE SET OF EXERCISES FOR A FOREIGN-LANGUAGE PROFESSIONALLY-ORIENTED TEXTBOOK ON THE BASIS OF AUTHENTIC TEXTS

Abstract

The article deals with the problem of developing a set of exercises for a professionally-oriented textbook in a foreign language on the basis of authentic texts. Particular attention is paid to the selection of texts and the development of exercises representing the strategy for solving typical professional tasks in the process of oral and written communication, conditioned by the thematic professional context of each module of the textbook.

References

  1. Баляева С. А., Хвингия Т. Г. Инновационное учебное пособие как средство повышения качества профессионально направленной иноязычной подготовки морских специалистов // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2010. № 11. С. 95-104.
  2. Вишневецкая Н. А., Романова О. Н., Суркова Е. В. Вопросы социализации в процессе иноязычного обучения студентов технических вузов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 12 (66). Ч. 3. С. 195-198.
  3. Качалов Н. А. Методическая организация комплекса упражнений по развитию умений говорения и письменной речи // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. Вып. 7 (135). С. 143-146.
  4. Молоткова Н. В., Свиряева М. А., Анкудимова И. А., Уляхин Т. М. Организация непрерывной профессиональной подготовки в условиях интеграции образовательных систем на основе модели формирования и развития профессиональных компетенций // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2011. Т. 17. № 3. С. 811-815.
  5. Тормасин С. И., Пучков Н. П. Оценка компетенций как механизм управления качеством их формирования в вузе // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2012. Т. 18. № 1. С. 236-249.
  6. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 23.03.02 Наземные транспортно-технологические комплексы (квалификация (степень) «бакалавр») [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 6 марта 2015 г. № 162. URL: http://fgosvo.ru/news/2/1055 (дата обращения: 15.01.2017).

Author information

Ekaterina Vladimirovna Rybakova

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • профессионально-ориентированное пособие
  • межкультурная профессиональная коммуникативная компетенция
  • бакалавриат
  • дискурс
  • содержание обучения
  • аутентичный текст
  • комплекс упражнений
  • professionally-oriented textbook
  • cross-cultural professional communicative competence
  • bachelor’s degree
  • discourse
  • content of teaching
  • authentic text
  • set of exercises

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)