• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

LINGUISTIC REALIZATION OF PERSUASIVENESS IN INTERVIEW DISCOURSE (BY THE MATERIAL OF THE ENGLISH PRESS)

Abstract

The article examines the peculiarities of realizing persuasiveness in the English interview with the manager who developed an application project providing additional possibilities while communicating in social networks. It is shown that manager interview contains persuasive linguistic means influencing the formation of addressee’s views, stimulating him to perform certain communicative acts. Special attention is paid to the most significant linguistic means used in the interview and addresser’s techniques to realize them.

References

  1. Антонова Ю. А. Жанр интервью в газетном дискурсе // Политическая лингвистика. Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2006. № 18. С. 5-9.
  2. Голоднов А. В. Лингвопрагматические особенности персуазивной коммуникации (на примере современной немецкоязычной рекламы): дисс.. к. филол. н. СПб., 2003. 247 c.
  3. Гончарова Е. А. Персуазивность и способы ее языковой реализации в дискурсе рекламы // Studia Linguistica - 10. Проблемы теории европейских языков. СПб.: Тритон, 2001. С. 120-130.
  4. Иссерс О. С. Речевое воздействие в аспекте когнитивных категорий // Вестник Омского университета. 1999. Вып. 1. С. 74-79.
  5. Курченкова Е. А. Культурно-языковые характеристики текстов газетных объявлений (на материале английской и русской прессы): дисс.. к. филол. н. Волгоград, 2000. 188 с.
  6. Логинова И. Ю. Персуазивность как механизм воздействия в политическом дискурсе: программа политической партии и манифест // Интерпретация. Понимание. Перевод: сборник научных статей. СПб.: Изд-во СПб ГУЭФ, 2005. С. 240-248.
  7. Пашинина Ю. С. Современная строительная терминология (на материале французской строительной прессы) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 6 (60): в 3-х ч. Ч. 2. С. 138-140.
  8. Пивкин С. Д. Обучение лингвистическим знаниям будущих инженеров технических вузов в условиях профессиональной коммуникации // Аксиология иноязычного образования. М.: Изд-во АПК и ППРО, 2015. Вып. 2. Кн. 2. С. 259-262.
  9. Саночкина Н. Н. Некоторые аспекты эмоционально-экспрессивного синтаксиса в дискурсе современной немецкой прессы (на материале статей немецких газет): дисс.. к. филол. н. М., 2003. 158 c.
  10. Сосунова Г. А. Заголовок как концепт текста французской таможенной прессы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2016. № 3. С. 126-132.
  11. Стрижкова О. В. Стратегия персуазивности как одна из основных стратегий рекламного дискурса // Альманах современной науки и образования. 2009. № 8 (27): в 2-х ч. Ч. 2. С. 189-193.
  12. Шелестюк Е. В. Текстовые категории аргументативности, суггестивности и императивности как отражение способов речевого воздействия // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология. Искусствоведение». 2008. Вып. 26. № 30 (131). С. 170-175.
  13. Dijk T. van. Ideology: a Multidisciplinary Approach. L.: Sage, 1998. 366 p.
  14. Metz R. Why Facebook’s First Social VR App Is So Simple [Электронный ресурс]. URL: https://www.technologyreview. com/s/604320/why-facebooks-first-social-vr-app-is-so-simple/?set=604345 (дата обращения: 18.02.2017).
  15. Pohl I. Zu persuasiven Potenzen pragmatischer Präsuppositionen in Werbetexten // Beitrage zur Persuasionsforschung: unter besonderer Berücksichtigung textlinguistischer und stilistischer Aspekte / hrsg. M. Hoffmann, Ch. Kessler. Frankfurt am Main, 1998. S. 255-269.

Author information

Evelina Vladimirovna Root

Moscow State University of Civil Engineering

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • персуазивность
  • англоязычная пресса
  • текст интервью
  • языковые средства
  • persuasiveness
  • English press
  • interview text
  • linguistic means

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)