• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

PRAGMATIC AND FUNCTIONAL PECULIARITIES OF COLOUR TERMS IN ADVERTISING DISCOURSE (BY THE MATERIAL OF PROMO-TEXTS BY MERCEDES-BENZ COMPANY)

Abstract

The article is devoted to studying pragmatic and functional component of choosing colour nomination in creolized texts. The analysis indicates that when studying semantics and pragmatics of colour focus should be on the problem of its informative value and specific influence on human psycho-emotional sphere. The choice of colour nomination within the investigated textual space is conditioned by the basic purposes of an advertising text and pragmatic potential of colour terms imparted by the author.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Издательский центр «Академия», 2003. 128 с.
  2. Головлева Е. Л. Основы рекламы. М.: ЗАО «Издательский дом “Главбух”», 2003. 272 с.
  3. Дурович А. П. Маркетинговые исследования в туризме. СПб.: Питер, 2008. 384 с.
  4. Каталог автомобилей Mercedes-Benz C-Класса [Электронный ресурс]. URL: http://files.mercedes-benz.ru/pkw_pdf/ 2015/c-class-sedan.pdf (дата обращения: 24.08.2017).
  5. Каталог автомобилей Mercedes-Benz GLE-Класса [Электронный ресурс]. URL: http://www.mercedes-benz.ua/file/154/0/10_GLE-Klasse_Coupe_C292_Katalog_0715_22_RUS_eMB.pdf (дата обращения: 24.08.2017).
  6. Лопатина Н. Р. Структурно-семантический анализ объектных цветонаименований (на материале английского и русского языков): автореф. дисс.. к. филол. н. Краснодар, 2005. 25 с.
  7. Медведева Е. В. Рекламная коммуникация. М.: Эдиториал УРСС, 2004. 277 с.
  8. Медведева Е. В. Рекламный текст как переводческая проблема // Вестник Московского университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2003. № 4. С. 23-42.
  9. Mercedes Benz Trucks. Ultimate Test Drive in Astrakhan [Электронный ресурс]. URL: http://letocomm.com/mercedes-benz-trucks (дата обращения: 09.09.2017).

Author information

Alesya Aleksandrovna Velichko

North Caucasus Federal University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • рекламный дискурс
  • примарно-эмоциональный текст
  • прагматика цвета
  • цветообозначение
  • цветовая номинация
  • advertising discourse
  • primary emotional text
  • pragmatics of colour
  • colour term
  • colour nomination

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)