• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

NON-VERBAL COMPONENT OF SLOGAN ON CLOTHES

Abstract

The article presents the systematics of non-verbal means used in slogans on clothes. The graphic design of the text, the integration of graphic means and the text, an iconic component are considered in detail. The slogan on clothes is examined in the light of the theory of the creolized text. Three degrees of dependence/independence of verbal and non-verbal means on each other are determined when transmitting the meaning of a message on clothes. Their numerical ratio is also described.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Academia, 2003. 128 с.
  2. Баева Г. В. Семантико-прагматические особенности вербальных и невербальных знаков в рекламном дискурсе: дисс.. к. филол. н. Тамбов, 2000. 181 с.
  3. Бойко М. А. Функциональный анализ средств создания образа страны (на материале немецких политических креолизованных текстов): дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2006. 240 с.
  4. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003. 280 с.
  5. Вашунина И. В. Взаимовлияние вербальных и невербальных (иконических) составляющих при восприятии креолизованного текста: дисс.. д. филол. н. М., 2009. 511 с.
  6. Ворошилова М. Б. Креолизованный текст: аспекты изучения // Политическая лингвистика. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2006. Вып. 20. С. 180-189.
  7. Елина Е. А. Семиотика рекламы. М.: Дашков и Ко, 2009. 136 с.
  8. Ивус О. Н. Когнитивно-дискурсивный механизм слогана на одежде: дисс.. к. филол. н. Иркутск, 2012. 214 с.
  9. Корнилова Е. Е., Гордеев Ю. А. Слово и изображение в рекламе. Воронеж: Кварта, 2001. 224 с.
  10. Леви Ю. Э. Вербальные и невербальные средства воздейственности рекламного текста: дисс.. к. филол. н. М., 2003. 256 с.
  11. Магазин прикольных футболок [Электронный ресурс]. URL: http://www.funshirts.ru/ (дата обращения: 19.08.2017).
  12. Пиар-Маркет: типография [Электронный ресурс]. URL: http://piar-odincovo.ucoz.ru/index/futbolki/0-174 (дата обращения: 12.07.2017).
  13. Пищерская Е. Н. Стратегический потенциал текста баннерной рекламы: дисс.. к. филол. н. Иркутск, 2011. 198 с.
  14. Сонин А. Г. Моделирование механизмов понимания поликодовых текстов: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2006. 45 с.
  15. У Марио!: креативная одежда и сувениры [Электронный ресурс]. URL: http://umario.prostoprint.com/ (дата обращения: 19.08.2017).
  16. ALEXANDER KONASOV: магазин футболочного бренда [Электронный ресурс]. URL: http://konasov.com/ (дата обращения: 19.08.2017).
  17. Footbolka.ru: магазин прикольных футболок [Электронный ресурс]. URL: http://www.footbolka.ru/index.php (дата обращения: 15.07.2017).
  18. Sadoski M., Paivio A. Imagery and Text: A Dual Coding Theory of Reading and Writing. L.: Erlbaum Associates, 2001. 236 p.
  19. Supermaika: магазин прикольных вещей [Электронный ресурс]. URL: http://www.supermaika.ru/ (дата обращения: 16.01.2017).
  20. VseMaiki.RU: интернет-магазин [Электронный ресурс]. URL: http://www.vsemayki.ru/catalog (дата обращения: 15.07.2017).

Author information

Ol'ga Nikolaevna Ivus

Primorsky State Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • слоган на одежде
  • невербальный код
  • визуальный/неязыковой элемент
  • креолизованный текст
  • степень креолизации текста
  • slogan on clothes
  • non-verbal code
  • visual/non-language element
  • creolized text
  • degree of text creolization

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)