• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

ECONOMIC ARTICLE HEADLINE AS A LINGUOCULTURAL CONCEPT

Abstract

The article considers the headline of an economic article in German as a linguocultural concept - a carrier of culturally significant information about a fragment of the German language worldview. The peculiarities of the content and structure of the concept “economic headline” are identified on the basis of its verbal representatives. The creation of the newspaper headline is considered as the author’s mental activity, subordinate to the norms of the organization of the economic media discourse text existing in linguistic culture.

References

  1. Абишева К. М. К проблеме выделения фразеологического концепта // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2. С. 34-43.
  2. Карасик В. И., Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: сб. науч. тр. / под ред. И. А. Стернина. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 75-80.
  3. Красных В. В. Система прецедентных феноменов в контексте современных исследований // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Филология, 1997. Вып. 2. С. 5-12.
  4. Кузьмина С. Е. Понятие «синтаксический концепт» в лингвистических исследованиях // Вестник Челябинского государственного университета. 2012. № 17. С. 87-90.
  5. Попова З. Д., Стернин И. А. Понятие «концепт» в лингвистических исследованиях. Воронеж: Изд-во Воронежского ун-та, 1999. 32 с.
  6. Попова З. Д., Стернин И. А. Язык как национальная картина мира. Воронеж: Истоки, 2002. 59 с.
  7. Рябкова Е. С. Лингвокультурный концепт как элемент языка и культуры // Альманах современной науки и образования. 2012. № 4. С. 187-188.
  8. Слышкин Г. Г. От текста к символу. Лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М.: Akademia, 2000. 124 с.
  9. Степанов Ю. С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М.: Языки русской культуры, 1997. 824 с.
  10. Чурилина Л. Н. Лексическая структура художественного текста: принципы антропоцентрического исследования. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2002. 283 с.
  11. Der Spiegel. 2012. № 6. 152 S.
  12. Der Spiegel. 2012. № 8. 152 S.
  13. Duden Wirtschaft von A bis Z: Grundlagenwissen für Schule und Studium, Beruf und Alltag. 5. Auflage. Mannheim: Bibliograph. Instit. GmbH, 2013. 512 S.
  14. Handelsblatt. 2010. № 2. 58 S.
  15. Wirtschaftswoche. 2010. № 27. 120 S.

Author information

Svetlana Viktorovna Chertousova

Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • концепт
  • заголовок
  • лингвокультура
  • репрезентант
  • экономический медиадискурс
  • concept
  • headline
  • linguistic culture
  • representative
  • economic media discourse

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)