• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

PECULIARITIES OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE TO VISUALLY-IMPAIRED ADULTS

Abstract

The article is devoted to the topical problem of increasing the availability of education for people with disabilities. Peculiarities of teaching foreign languages to adults with serious visual impairments are singled out and described: motivational factors, methods and organization of training, requirements for teachers working with this category of students, teaching materials and adapted technologies. In conclusion, recommendations are given for the development of an effective strategy, which should guide educational institutions in solving the problem of social and professional integration of disabled people into the modern society.

References

  1. Асанбаев А. З., Кутаебаев Т. Ж., Ахметова Г. М. Обучение английскому языку людей с ограниченными возможностями посредством компьютерно-инновационных технологий и электронных учебников в целях интеграции в мировое пространство // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 6: в 3-х ч. Ч. 2. С. 327-329.
  2. Грицишина Н. А., Гурьева Л. В. Способы обучения слепых и слабовидящих иностранному языку с применением игровых технологий // Альманах современной науки и образования. 2011. № 4 (47). С. 124-127.
  3. Инчхонская декларация. Образование 2030: обеспечение всеобщего инклюзивного и справедливого качественного образования и обучения на протяжении всей жизни [Электронный ресурс]. URL: http://unesdoc.unesco. org/images/0023/002338/233813m.pdf (дата обращения: 11.09.2017).
  4. Литвак А. Г. Психология слепых и слабовидящих: учеб. пособие. СПб.: Рос. гос. пед. ун-т им. А. И. Герцена, 2006. 336 c.
  5. Музыченко Н. Г. Обучение иностранным языкам незрячих, частично зрячих и слабовидящих [Электронный ресурс]. URL: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/161107/1/muzychenko_Lingvodidaktika_%202016.pdf (дата обращения: 11.09.2017).

Author information

Tat'yana Mikhailovna Gulaya

Plekhanov Russian University of Economics

Svetlana Anatol'evna Romanova

Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • слепые и слабовидящие
  • шрифт Брайля
  • коммуникативная языковая компетенция
  • личные и профессиональные мотивы
  • мобильность
  • аудиовизуальный подход
  • информационные и коммуникационные технологии (ИКТ)
  • blind and visually impaired
  • Braille script
  • communicative language competence
  • personal and professional motives
  • mobility
  • audiovisual approach
  • information and communication technologies

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)