• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

CONTINUITY OF RESEARCH COMPETENCE FORMATION IN THE THREE-LEVEL SYSTEM OF HIGHER EDUCATION

Abstract

The article is devoted to the problems of continuity of students’ research competence formation in the conditions of the three-level system of higher education. The study of the main educational programs of three levels of higher education enables to reveal the continuity and meaningful steadiness of students’ research competence formation. The paper examines the conditions of the gradual and consistent formation of research competence at all levels of higher education.

References

  1. Анисимова Н. П., Ракитина О. В. Модель поэтапного и последовательного формирования научно-исследовательских компетенций педагогических кадров в системе вузовского и послевузовского образования // Подготовка научных кадров и формирование научно-исследовательских компетенций: коллективная монография. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2009. С. 129-130.
  2. Батракова И. С., Тряпицын А. В. Преемственность подготовки в магистратуре и аспирантуре современного вуза как условие развития исследовательской компетентности обучающихся // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 9 (94). С. 101-107.
  3. Исследовательская деятельность в вузовской и послевузовской подготовке бакалавров, магистров, аспирантов: сб. статей / под науч. ред. И. А. Зимней. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2010. 116 с.
  4. Комарова М. В. Организационно-педагогические условия преемственности обучения иностранному языку в средней и высшей школе [Электронный ресурс]. URL: http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/pa2001_1_2/pages/14/pap_14.html (дата обращения: 06.05.2017).
  5. Федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 06.05.2017).
  6. Философский словарь / отв. ред. И. Т. Фролов. 4-е изд-е. М.: Политиздат, 1981. 445 с.
  7. Шестак В. П., Шестак Н. В. Формирование научно-исследовательской компетентности и «академическое письмо» // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 115-119.

Author information

Marina Anatol'evna Khlybova

Perm State Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • преемственность
  • трехуровневое образование
  • бакалавриат
  • магистратура
  • аспирантура
  • неязыковой вуз
  • continuity
  • three-level education
  • Bachelor’s programme
  • Master’s programme
  • post-graduate course
  • non-linguistic institution of higher education

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)