• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

COMPARATIVE ANALYSIS OF PHONETIC SYSTEM OF CONTACT LANGUAGES IN THE ASPECT OF IMPROVING THE TRAINING TECHNIQUE OF TEACHING RUSSIAN PHONETICS UNDER CONDITIONS OF BILINGUALISM

Abstract

The article focuses on linguo-methodical analysis of the results of comparative studies of the Russian and Tatar phonetic systems. The authors argue that when teaching Russian phonetics to the Tatar students the peculiarities of students’ native language should be considered. The researchers propose to include in exercise system the tasks aimed to overcome interference conditioned by the differences in the Russian and Tatar phonetic systems.

References

  1. Богородицкий В. А. Фонетика русского языка в свете экспериментальных данных со многими рисунками и с экскурсами о татарской орфографии и произношении. Казань: Изд-во Дома татарской культуры, 1930. 356 с.
  2. Бондарко Л. В. Звуковой строй современного русского языка. Л.: Просвещение, 1977. 175 с.
  3. Газизов Р. С. Сопоставительная грамматика татарского и русского языков. Фонетика и морфология. Казань: Татар. кн. изд-во, 1977. 272 с.
  4. Григорьев Н. Д. Ошибки фонетического характера и методика их предупреждения. Казань: Таткнигоиздат, 1977. 86 с.
  5. Журавлев В. К. Фонология и методика преподавания русского языка в национальной школе // Лингвистические основы преподавания языка: сб. ст. / отв. ред. Н. А. Баскаков, А. М. Шахнарович. М.: Наука, 1983. 278 с.
  6. Закирьянов К. З. Сопоставительное исследование разноструктурных языков: лингвометодический аспект // Российский гуманитарный журнал. 2015. Т. 4. № 3. С. 224-233.
  7. Кульшарипова Р. Э. Сопоставительная фонетика русского и татарского языков. Казань: Унипресс, 1998. 61 с.
  8. Харисов Ф. Ф., Харисова Ч. М. Сопоставительно-типологическая характеристика сегментных единиц татарского и русского языков // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 3: в 2-х ч. Ч. 2. С. 103-105.
  9. Шакирова Л. З. Основы методики преподавания русского языка в татарской школе / под ред. Н. М. Шанского. Казань: Магариф, 1999. 280 с.
  10. Шакурова М. М. Татарско-русское двуязычие: проблемы обучения языкам // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 10 (64): в 3-х ч. Ч. 2. С. 211-214.
  11. Шанский Н. М. Сопоставительное изучение языков и обучение русскому языку нерусских // Русское языкознание и лингводидактика. М.: Русский язык, 1985. С. 15-23.
  12. Юналеева Р. А. Обучение русскому литературному произношению. Казань: Магариф, 2003. 120 с.
  13. Юсупова З. Ф. К вопросу о совершенствовании теоретических основ обучения русскому языку как неродному (на материале изучения морфологии) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 10 (64): в 3-х ч. Ч. 1. С. 216-218.
  14. Husnutdinov D. H., Yusupova Z. F., Shakurova M. M., Yusupov A. F., Mirzagitov R. H. Practical Aspect of Comparative Research on the Material of the Russian and Tatar Languages: XIX-XXI Centuries // Journal of Language and Literature. 2016. Vol. 7. № 2. P. 191-194.

Author information

Zul'fiya Firdinatovna Yusupova

Kazan (Volga region) Federal University

Muslima Magsumovna Shakurova

Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • сопоставление
  • русский язык
  • татарский язык
  • фонетический строй
  • методика обучения
  • двуязычие
  • comparison
  • Russian language
  • Tatar language
  • phonetic system
  • training technique
  • bilingualism

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)