• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

TYPOLOGICAL PARALLELS IN THE INTERPRETATION OF EMBLEMATIC SYMBOLS OF NORTH CAUCASIAN PROSE

Abstract

Putting aside the general canonic characteristics of the notion “symbol” the article focuses on the nature of its realization in a literary text. The paper analyzes the principles of conditionally symbolic creative work of national authors, describes the mechanisms of conceptual representation of reality through emblematic images. The researcher also tackles the problem of mutual influence of regional literatures and examines how traditional esthetic tendencies are interpreted in the creative practice of the famous domestic word painters. The literary works were chosen according to the principle of typological similarity with a view to identify their similar and specific features.

References

  1. Амирэджби Ч. Дата Туташхия: роман. М.: Дрофа, 1993. 672 с.
  2. Байрамукова Х. Вечные всадники: повесть. М.: Советский писатель, 1977. 162 с.
  3. Батчаев М. Быть человеком: повесть, рассказы, новеллы. М.: Современник, 1987. 254 с.
  4. Болатова (Атабиева) А. Д. Символы как средство идентификации национального сознания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 6 (60): в 3-х ч. Ч. 1. С. 12-14.
  5. Керашев Т. Одинокий всадник: роман; новеллы. Нальчик: Эльбрус, 1986. 398 с.
  6. Кешоков А. П. Грушевый цвет: роман / на языке оригинала. Нальчик: Эльбрус, 1985. 225 с.
  7. Кешоков А. П. Сломанная подкова: роман. М.: Современник, 1978. 196 с.
  8. Кешоков А. П. Чудесное мгновение: роман / на языке оригинала. Нальчик: Эльбрус, 1960. 317 с.
  9. Кошубаев Д. Абраг: роман, повесть. Нальчик: Эльбрус, 2004. 192 с.
  10. Куек Н. Ю. Вино мертвых // Куек Н. Ю. Собрание сочинений: в 8-ми т. Майкоп: Адыгейское республиканское книжное издательство, 2011. Т. 1. 580 с.
  11. Машбаш И. Сто первый перевал. М.: Советская Россия, 1985. 320 с.
  12. Паранук К. Н. Женские архетипы в образной системе современного адыгского романа (Ю. Чуяко, Н. Куек, Х. Бештоков, Д. Кошубаев) [Электронный ресурс]. URL: http://docplayer.ru/41653342-Recenzirovana-zheleznom-volke-n-kueka-vino-mertvyh-h-beshtokova-kamennyy-vek-d-koshubaeva-abrag-naibolee-nasyshchennyh-mifopoetikoy.html (дата обращения: 18.08.2017).
  13. Сарбашева А. М. Балкарская проза в 1970-1990-е годы // Очерки истории балкарской литературы. Нальчик: ГП КБР «Республиканский полиграфкомбинат им. Революции 1905 г.», 2010. 808 с.
  14. Теппеев А. М. Сыйрат кёпюр (Мост Сират). Нальчик: Эльбрус, 1993. 496 с.
  15. Толгуров З. Х. Акь жыйырыкь (Белое платье). Нальчик: Эльбрус, 2005. 344 с.
  16. Толгурова З. Х. Жетегейле (Большая медведица). Нальчик: Эльбрус, 1981. 422 с.
  17. Толгуров З. Х. Кёк гелеу (Голубой типчак). Нальчик: Эльбрус, 1993. 392 с.
  18. Толгуров З. Х. Кьызгьыл кырдыкла (Алые травы). Нальчик: Эльбрус, 1974. 276 с.
  19. Тхагазитов Ю. М. Эволюция художественного сознания адыгов. Нальчик: Эльбрус, 2006. 277 с.
  20. Узденова Ф. Т. Художественное пространство карачаево-балкарской поэзии. Этнокультурный контекст. Нальчик: Издательская типография «Принт Центр», 2016. 211 с.
  21. Цагараев М. Н. Наследница: повести, рассказы. М.: Советский писатель, 1983. 479 с.
  22. Шогенцуков А. А. Избранное. Нальчик: Эльбрус, 1975. 264 с.
  23. Шогенцуков А. О. Весна Софият. М.: Художественная литература, 1956. 178 с.

Author information

Asiyat Dautovna Bolatova (Atabieva)

Kabardian-Balkarian Institute of Humanities Researches

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • мифо-фольклорные взаимодействия
  • этническая память
  • национальное сознание
  • мифологема
  • архетип-символ
  • знаковый образ
  • контекст
  • аналогия
  • типологическая параллель
  • интертекстуальный анализ
  • mytho-folkloric interactions
  • ethnic memory
  • national consciousness
  • mythologeme
  • archetype-symbol
  • emblematic image
  • context
  • analogy
  • typological parallel
  • intertextual analysis

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)