• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

OPEN DISCUSSION FACILITATION AT SECONDARY SCHOOL LESSONS

Abstract

The article is devoted to the problem of open discussion facilitation at secondary school lessons. Open discussion is considered as a form of group thinking. The authors tackle the problems of open discussion facilitation under school conditions, analyze the applied methods, describe the actions of a teacher-facilitator and propose an algorithm to conduct open discussion at the lesson.

References

  1. Кейнер С. Руководство фасилитатора: как привести группу к принятию совместного решения. М.: Изд-во Дмитрия Лазарева, 2017. 344 с.
  2. Миронов А. В. Как построить урок в соответствии с ФГОС. Волгоград: Учитель, 2015. 174 с.
  3. Мухина С. А. Нетрадиционные педагогические технологии в обучении. Ростов н/Д: Феникс, 2004. 384 с.
  4. Педагогическая фасилитация [Электронный ресурс]. URL: http://poisk-ru.ru/s53054t2.html (дата обращения: 14.08.2017).
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования [Электронный ресурс]: утвержден приказом Минобрнауки России от 6 октября 2009 г. № 373; в ред. приказов от 26 ноября 2010 г. № 1241, от 22 сентября 2011 г. № 2357. URL: http://минобрнауки.рф/документы/922 (дата обращения: 14.08.2017).
  6. Чипсанова С. Г. Дифференцированно-групповая работа как форма организации профильного обучения старших школьников: автореф. дисс. … к. пед. н. Оренбург, 2007. 22 с.

Author information

Svetlana Ivanovna Grakhova

Naberezhnye Chelny State Pedagogical University

Irina Ivanovna Nasonova

Facilitators’ Association

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • фасилитация
  • учитель-фасилитатор
  • групповое мышление
  • открытая дискуссия
  • средняя школа
  • метод
  • facilitation
  • teacher-facilitator
  • group thinking
  • open discussion
  • secondary school
  • method

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)