• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

MELODRAMATICS OF INCLUSIONS IN THE NOVEL BY F. M. DOSTOYEVSKY “THE ADOLESCENT”

Abstract

The article examines the role and functioning of melodramatic elements in the inclusions in the novel “The Adolescent “: in the story of a boy died through the fault of merchant Skotoboinikov and in the story of a girl who committed suicide. Melodramatics is considered as a non-temporal, cross-historical and cross-genre category. The basic feature of melodramatics is author’s intention to provoke reader’s unconditioned sympathy, evaluation of characters’ actions from the viewpoint of eternal ethical norms. In both stories melodramatics is considered at different text levels: story, set of personages and artistic devices. Both stories are presented in the form of a tale by the main personage Arkady; due to “innocent victim” motive they indirectly correlate with his own destiny. Consequently, just by putting down, experiencing and re-interpreting someone else’s experience, Arkady realizes his creative potential and finds his own way.

References

  1. Аристотель. Поэтика. Риторика. СПб.: Азбука, 2007. 352 с.
  2. Балухатый С. Д. Поэтика мелодрамы // Балухатый С. Д. Вопросы поэтики. Л.: Изд-во ЛГУ, 1990. С. 30-80.
  3. Вознесенская Т. И. Литературно-драматический жанр мелодрамы: конспект лекций по курсу «Теория литературных жанров». М.: МГАП «Мир книги», 1996. 58 с.
  4. Вознесенская Т. И. Поэтика мелодрамы и художественная система А. Н. Островского. К проблеме взаимодействия: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1997. 20 с.
  5. Выготский Л. С. Психология искусства. М.: Искусство, 1986. 573 с.
  6. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30-ти т. Л.: Наука, Ленингр. отд-ние, 1975. Т. 13. 456 с.
  7. Комарович В. Роман Достоевского «Подросток» как художественное единство // Достоевский Ф. М. Статьи и материалы / под ред. А. С. Долинина. Пб.: Мысль, 1924. С. 31-68.
  8. Крутоус В. О. О «мелодраматическом» // Вопросы философии. 1981. № 5. С. 125-136.
  9. Максимов Д. Е. О романе Андрея Белого «Петербург». К вопросу о катарсисе // Максимов Д. Е. Русские поэты начала века: очерки. Л.: Сов. писатель, 1986. С. 240-348.
  10. Медарич М. Мелодраматизм в русском романе ХХ века // Russian Literature. 1990. № ХХVII. С. 41-52.
  11. Плахотнюк Т. Г. Жанровая структура мелодрамы // Художественное творчество и литературный процесс. Томск: Изд-во ТГУ, 1988. Вып. 8. С. 188-209.
  12. Поддубная Е. Я. Жанрово-стилевые особенности русской мелодрамы XIX - начала ХХ веков // Проблемы стиля и жанра в русской литературе XIX - начала ХХ веков: сб. науч. тр. / Свердлов. гос. пед. ин-т. Свердловск: Свердлов. ГПИ, 1986. С. 84-89.
  13. Степанов А. Д. Драматургия А. П. Чехова 1880-х годов и поэтика мелодрамы: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 1996. 21 с.
  14. Томашевский Б. Французская мелодрама начала XIX века (из истории вольной трагедии) // Поэтика. Временник отдела словесных искусств: сб. ст. Л.: Academia, 1927. Вып. 2. С. 55-82.
  15. Hays M., Nikolopoulova A. Melodrama. The Cultural Emergence of a Genre. N. Y.: St. Martin’s Press, 1996. 288 p.
  16. Heilman R. B. Tragedy and Melodrama: Versions of Experience. Seattle - L.: University of Washington Press, 1968. 326 p.

Author information

Anna Georgievna Podporkina

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • мелодраматизм
  • мелодрама
  • Достоевский
  • «Подросток»
  • сказ
  • прощение
  • катарсис
  • melodramatics
  • melodrama
  • F. M. Dostoyevsky
  • “The Adolescent “
  • narration
  • forgiveness
  • catharsis

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)