• Original research article
  • January 1, 2018
  • Open access

ON the COGNITIVE NATURE OF FORMATION AND INTERPRETATION OF PRAGMATIC meaning

Abstract

In the article the authors consider the cognitive nature of pragmatic meaning and point out the specificity of the components necessary for its interpretation: the context, the proposition, the addressee, the linguistic sign, the category of choice, and so on. By the example of academic discourse and discourse of subtitles, it is shown that the functions and the meanings of their linguistic components are closely related to the recipient’s background knowledge, the notions of logic and norm existing in the society. Accordingly, the interpretability of pragmatic meaning depends on the cognitive activity of the addressee (the level of knowledge on the topic of communication, his/her interests, etc.). It is concluded that the processes of formation and interpretation of pragmatic meaning are of cognitive nature (for example, the interpretation of implicature).

References

  1. Гивон Т. Сложность и развитие // Язык и мысль: современная когнитивная лингвистика / сост. А. А. Кибрик и др. М.: Языки славянской культуры, 2015. С. 89-122.
  2. Духовная Т. В. Структурные составляющие кинодискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 1 (43). С. 64-66.
  3. Кибрик А. Е. Когнитивный подход к языку // Язык и мысль: современная когнитивная лингвистика / сост. А. А. Кибрик и др. М.: Языки славянской культуры, 2015. С. 29-59.
  4. Матвеева Г. Г. Теоретические основания для анализа текста в аспекте скрытой прагмалингвистики // Матвеева Г. Г., Бутусова А. В., Ломова О. Е., Моисеенко Л. А., Одарюк И. В., Чигридова Н. Ю. Теория и практика анализа текста в аспекте скрытой прагмалингвистики / под ред. д. филол. н. Г. Г. Матвеевой. Ростов-на-Дону: Институт управления, бизнеса и права, 2007. С. 10-42.
  5. Филиппова М. М. Прагматические аспекты двойного и множественного отрицания в английском языке // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Гуманитарные науки». 2008. № 544. С. 260-270.
  6. Хутыз И. П. Социальная обусловленность языковых реализаций как категория лингвистической прагматики. Краснодар: Просвещение-Юг, 2006. 189 с.
  7. Carston R. Thoughts and Utterances. The Pragmatics of Explicit Communication. Oxford: Blackwell Publishing, 2002. 432 p.
  8. Gambier Y. “Working with Relay: An Old Story and a New Challenge” // Speaking in Tongues: Language Across Contexts and Users / ed. by L. P. González. Valencia: Valencia University Press, 2003. P. 47-66.
  9. Huang Y. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2007. 256 p.
  10. Hyland K. Humble servants of the discipline? Self-mention in research articles // English for Specific Purposes. 2001. Vol. 20. P. 207-226.
  11. Kovačič I. Subtitling and Contemporary Linguistic Theories // Translation, a Creative Profession: Proceedings XIIth World Congress of FIT. Beograd: Previdolac, 1991. P. 407-417.
  12. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 8th Edition. Oxford: Oxford University Press, 2010. 1796 p.
  13. Pinker S. Linguistics as a Window to Understanding the Brain [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube. com/watch?v=Q-B_ONJIEcE&list=PL5EVLU8T5GzGlyNmhlOR_ELPqmFCnuizw (дата обращения: 01.02.2017).
  14. Spencer-Oatey H., Zegerac V. Pragmatics // An introduction to applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2002. Р. 74-91.
  15. The Godfather [Электронный ресурс]. URL: http://www.dailyscript.com/scripts/The_Godfather.html (дата обращения: 15.10.2017).
  16. The Godfather Subtitles [Электронный ресурс]. URL: http://www.yifysubtitles.com/subtitles/the-godfather-english-yify-97340 (дата обращения: 15.10.2017).

Author information

Irina Pavlovna Khutyz

Kuban State University

Tat'yana Valer'evna Dukhovnaya

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2018.

Keywords

  • прагматическое значение
  • академический дискурс
  • когнитивный характер
  • фоновые знания
  • кинодискурс
  • субтитры
  • pragmatic meaning
  • academic discourse
  • cognitive nature
  • background knowledge
  • film discourse
  • subtitles

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)