• Original research article
  • February 1, 2018
  • Open access

FOREIGN LANGUAGE TEACHER’S META-COMPETENCE DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTATION OF THE FEDERAL UNIVERSITY EDUCATIONAL STANDARD

Abstract

The article examines methodological foundations and pedagogical conditions for developing foreign language teacher’s meta-abilities in respect of implementing federal university educational standard of higher education. The author gives a definition of the notion “meta-competence”. By means of the empirical data analysis the main components of foreign language teacher’s meta-competence are identified. The structure of the meta-competence of a bachelor degree student in the field of training 44.03.01 “Pedagogical Education” is described.

References

  1. Азарова Л. Н., Кривова В. А. О диагностике метапредметных компетенций у первокурсников высших образовательных заведений // Теория и практика общественного развития. 2015. № 10. С. 220-223.
  2. Бермус А. Г. Гуманитарные смыслы образования: из ХХ в XXI век: монография. Ростов-на-Дону: Изд-во Южного федерального университета, 2015. 318 с.
  3. Самойличенко А. К., Малахова В. Р. Развитие метакомпетенций студентов как психологическая основа будущей востребованности рынком труда [Электронный ресурс]. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-metakompetentsiy-studentov-kak-psihologicheskaya-osnova-buduschey-vostrebovannosti-rynkom-truda (дата обращения: 19.11.2017).
  4. Сафроненко О. И., Доля Е. В. Личность эффективного педагога в контексте качественного преподавания [Электронный ресурс]. URL: http://mir-nauki.com/PDF/54PDMN516.pdf (дата обращения: 19.11.2017).
  5. Heckman J. J., Kauts T. Hard evidence on soft skills // Labour Economics. 2012. Vol. 19. Iss. 4. P. 451-464.

Author information

Ekaterina Viktorovna Sizova

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2018.

Keywords

  • метапредметный подход
  • метакомпетенции
  • метакомпетентность
  • «мягкие навыки»
  • эффективность преподавательской деятельности
  • образовательный стандарт федерального университета
  • meta-subject approach
  • meta-abilities
  • meta-competence
  • soft skills
  • effective teaching
  • Federal University Educational Standard

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)