• Original research article
  • March 1, 2018
  • Open access

ON DEBATABLE SEMANTICS IN NART SAGAS

Abstract

Along with the “fragments” of ancient myths Nart sagas contain the “pieces of history” - epic names constituting the basis of epic anthroponymy. The article proposes an interpretation of the name “Satana” - epic heroine - through the Indo-Iranian beliefs. The author interprets the motive of incest with a sister as Uryzmag’s retribution for violation of marital taboo in the form of riding donkey in public, with his back to front. This motif in the heroic myths is interpreted in two ways: on the one hand, the beginning in the history of the hero, as in the history of the world, is associated with chaos; on the other hand, incest marks both the maturity and oneness of the hero.

References

  1. Абаев В. И. Нартовский эпос // Известия Северо-Осетинского научно-исследовательского института. 1945. Т. 10. Вып. 1. С. 7-118.
  2. Абаев В. И. Осетинский язык и фольклор. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1949. Т. I. 601 с.
  3. Ахметьянов Р. Г. Общая лексика духовной культуры народов Среднего Поволжья. М.: Наука, 1981. 144 с.
  4. Бейли Г. Забытый язык символов. М.: Центрполиграф, 2010. 573 с.
  5. Гаглойти Ю. С. Нарты и аланы. Цхинвал: Республика, 2017. 464 с.
  6. Гуриев Т. А. Антропонимия осетинского нартовского эпоса. Орджоникидзе: Изд-во СОГУ, 1981. 80 с.
  7. Дюмезиль Ж. Осетинский эпос и мифология. М.: Наука, 1976. 276 с.
  8. Золотарев А. М. Родовой строй и первобытная мифология. М.: Наука, 1964. 328 с.
  9. Кирло Х. Словарь символов. М.: Центрполиграф, 2010. 525 с.
  10. Кумахов М. А., Кумахова З. Ю. Нартский эпос: язык и культура. М.: Наследие, 1998. 312 с.
  11. Леви-Строс К. Структура мифов // Вопросы философии. 1970. № 7. С. 154-164.
  12. Маковский М. М. Сравнительный словарь мифологической символики в индоевропейских языках: образ мира и миры образов. М.: ВЛАДОС, 1996. 416 с.
  13. Манзура И. В. Археология основного мифа // Стратум: структура и катастрофы: сборник символической индоевропейской истории. СПб.: Нестор, 1997. С. 26-46.
  14. Мелетинский Е. М. Об архетипе инцеста в фольклорной традиции (особенно в героическом мифе) // Фольклор и этнография: у этнографических истоков фольклорных сюжетов и образов. Л.: Наука, 1984. С. 57-62.
  15. Нарты. Осетинский героический эпос. М.: Главная редакция восточной литературы, 1990. Кн. 1. 431 с.; 1989. Кн. 2. 492 с.
  16. Петросян А. Е. Армянская Сатеник / Сатиник и кавказская Сатана / Сатаней // Вестник Владикавказского научного центра. 2016. Т. 16. № 1. С. 8-17.
  17. Ригведа. Мандалы IX-X / сост., пер., ст. и примеч. Т. Я. Елизаренкова. М.: Наука, 1999. 559 с.
  18. Токарев С. А. Ранние формы религии и их развитие. М.: Наука, 1964. 576 с.
  19. Толстой Н. И. Переворачивание предметов в славянском погребальном обряде // Исследования в области балто-славянской духовной культуры: погребальный обряд. М.: Наука, 1990. С. 119-128.
  20. Философский словарь. Энциклопедия философских терминов [Электронный ресурс]. URL: http://www.slovarslov. ru/slovar/fil/s.html (дата обращения: 02.12.2017).
  21. Чибиров Л. А. Осетинская Нартиада: мифологические истоки и ареальные связи. Владикавказ: Ир, 2016. 463 с.

Author information

Elena Butusovna Besolova

V. I. Abaev North-Ossetian Institute of Humanities and Social Studies (Branch) of Vladikavkaz Scientific Center of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2018.

Keywords

  • тотемическая мать
  • божественная сущность
  • мифологические заимствования
  • антропологические смешения
  • экзогамия
  • инцест
  • табу
  • totemic mother
  • divine essence
  • mythological borrowings
  • anthropological mixtures
  • exogamy
  • incest
  • taboo

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)